Annons
Annons
Annons
Annons
© Hanza Elektronikproduktion | 26 oktober 2021

Hanza växer i Tyskland – köper elektroniktillverkare

Hanza återstartar sin tyska expansion – efter att pandemin tvingat fram ett uppehåll – genom förvärvet av elektroniktillverkaren Helmut Beyers GmbH i Mönchengladbach.

Hanza erbjuder sedan tidigare produktutveckling, slutmontering samt tillverkning av mekanik och elektronik från sin produktionsanläggning i Remscheid, Tyskland. Den nya produktionsenheten, med sina cirka 150 medarbetare, i Mönchengladbach ligger ungefär sju mil från Remscheid och sägs komplettera både kompetens och kapacitet inom elektroniktillverkning. – Vårt koncept ger en god orderingång på de nordiska marknaderna och vi har kontinuerligt förstärkt Hanzas övriga tillverkningskluster. Under pandemin har vi avvaktat att den tyska marknaden skulle öppna upp igen. Men nu går startskottet för en expansion även i Tyskland och vi adderar en modern elektronikfabrik i enlighet med vår kluster­strategi, säger Hanzas vd Erik Stenfors i ett pressmeddelande. Beyers ledning, som också är säljarna, stannar kvar i sina positioner och driver vidare fabriken enligt det svenska bolagets etablerade klusterkoncept. – Vi har haft en dialog under en period där vi även besökt Hanzas kluster i Sverige och sett de stora fördelar som finns med komplett och lokal tillverkning. Hanzas kombination av fokus på affärslogik och fokus på personalvård var det som avgjorde affären, säger Wolfgang Beyers, vd och tidigare huvudägare av Beyers. Hanza har förvärvat 100 procent av aktierna i Beyers för en köpeskilling som motsvarar det egna kapitalet i bolaget, som enligt preliminärt bokslut uppgår till 2,7 miljoner euro, cirka 27 miljoner kronor. Det finns även en tilläggsköpeskilling som är kopplad till en, enligt Hanza, förväntad omsättningsökning för verksamhetsåren 2022 och 2023 från den nuvarande nivå. Denna tilläggsköpeskilling kan maximalt uppgå till ytterligare 2,5 miljoner euro, närmare 25 miljoner kronor. För 2021 förväntas Beyers omsätta cirka 18 miljoner euro, vilket innebär en volymnedgång orsakad av pandemin om cirka 10 procent jämfört med fjolåret. Även resultatet har påverkats negativt och bolaget har idag en nollmarginal. Hanza skriver vidare att man räknar med transaktions- och integrationskostnader om cirka 10 miljoner kronor, vilka förväntas belasta det fjärde kvartalet 2021.
Annons
Annons
2021-11-29 22:48 V19.2.0-2