Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Actia
Elektronikproduktion |

Actia storinvesterar – har alla fordonstyper som i en liten ask

Actia i Mjärdevi arbetar i dag utifrån ett betydligt bredare spektrum än vad man har gjort tidigare – från personbilar, till att potentiellt träda in på marknaden för tvåhjuliga fordon. Allt som krävdes var att bägaren rann över, en rejäl investeringssumma och ett tekniskt genombrott.

Det går bra för den östgötska verksamheten Actia. Men det fanns en tid då möjligheterna till fler affärer var större än vad man var sysselsatt med. Christian Sahlén, vd för Actia Nordic, berättar för Evertiq om en period som låter som ganska frustrerande för företaget. – Vi har fått ohyggligt många samtal från folk som undrar om vi kan koppla upp en mängd olika saker, till exempel gräsklippare. Men vi har tyvärr fått tacka nej till många affärer, och det är på grund av att det har rört sig om för små volymer, säger Christian. Elektroniktillverkare som Actia hanterar oftare ordervolymer på fem- till sexsiffriga enhetsantal. Här var det alldeles för få, men tillräckligt många förfrågningar för att göra något åt saken. – Vi behövde ta reda på om vi kan bygga en plattform som är tillräckligt skalbar för att hantera de här lite mindre kunderna. Och då föddes tanken till ACU6, Actia Connect Unit Generation 6, berättar Christian. Att Christian är stolt över det han visar upp framför webbkameran från sitt kontor råder det ingen tvekan om. Visuellt kanske den inte sticker ut från mängden, men den svarta burken som han håller i menar han är unik och öppnar åtskilliga dörrar för företaget. Man har trots allt investerat 157 miljoner kronor i produkten. – Från att ha varit ganska fokuserade på alla typer av fordon kan vi nu lägga till ytterligare en dimension i vår säljplan, säger Christian. Han berättar att lanseringskunden för ACU6 är en av de största tillverkarna av supersportbilar. Därefter kommer den att sitta i ytterligare ett antal bilmärken med stort avtryck inom elbilar och sedan gå in på den tunga sidan, till exempel i lastbilar. Man har dessutom precis vunnit sitt första stora kontrakt till ett ledande motorcykelmärke. – Det mest udda vi har kopplat upp hittills är medicincontainrar för att transportera bland annat covidvaccin, vilket kräver en obruten köldskedja under transport, säger Christian. ACU6 beskriver vd:n som en ruggad variant av Raspberry Pi. Med skillnaden att det här inte är en leksak, som referensen föreslår, försäkrar han, utan en avancerad produkt. – En Raspberry Pi går inte att använda i en maskin. Den här, däremot, är klassad till IP6K9 och fungerar ner till en meters vattendjup, säger Christian, och berättar att den finns i både vattentät och icke vattentät version. Den som använder ACU6 får en öppen plattform med globala konnektivitetsmöjligheter, samtidigt som den inkluderar hårdvara och mjukvara och en SDK (Software Development Kit). Det betyder att Actias kunder får tillgång till ett komplett verktyg och möjligheten att utveckla funktioner helt i egen regi, efter tycke och smak, oavsett om det rör sig om en GPS till personbilen eller en funktion som mäter hur länge en entreprenadmaskin har grävt. Den innehåller ett världsmodem samt ett globalt abonnemang och startar upp direkt, ”out of the box”. – Det vi har gjort är att göra automotive-teknologier tillgängliga för den breda massan, som kan fokusera på sina funktioner i stället för att lägga onödiga utvecklingskostnader på att uppfinna hjulet en gång till. Samtidigt behöver man inte ha disputerat i mjukvara för att skriva applikationer, det finns en manual med tydliga guider och exempel för hur man implementerar till exempel GPS och styr dess parametrar. Och det genomsyrar hela manualen, vad du än vill programmera, säger Christian. ACU6 rosar marknaden, men enligt vd:n är utvecklingsarbetet långt från över hemma i Mjärdevi. – Modellen vi har klar nu är designad för mer krävande applikationer med stor processorkraft och många I/O. Nu håller vi för fullt på med att utveckla en variant som är betydligt mindre i storlek och anpassad för mindre maskiner utrustningar samt tvåhjuliga fordon. Naturligtvis med samma mjukvaruarkitektur där applikationer utvecklade på den stora plattformen enkelt kan porteras över till den lilla, säger Christian. Kommer ni på sikt att behöva utöka personalstyrkan i och med den ökade aktiviteten? – Vi ser redan tecken på detta i och med att fler och fler kontrakt kommer in. Så, ja, det är jag helt övertygad om, avslutar Christian Sahlén.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2