Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Patrik Blomqvist
Mönsterkort |

ICAPE Group siktar högt i Sverige – ”åtminstone tredje störst”

ICAPE etablerar sig på allvar i Sverige med en affärsenhet i Örebro som ska förse kontraktstillverkare i Norden och Baltikum med mönsterkort. Nås utsatta mål har man en förhoppning om att inom en snar framtid vara åtminstone den tredje största leverantören av mönsterkort i Sverige.

ICAPE har nyligen invigt sin första nordiska affärsenhet i Örebro. Och målsättningen är stor – man vill bli en av de ledande aktörerna, vilket torde motsvara en betydande del av den totala marknadskakan. Arne Edberg, vd för ICAPE AB, berättar för Evertiq att under nästa år ska bära sina egna kostnader, och att man i början på året därefter ska vara lönsamma enligt ICAPEs princip. – Når vi det målet borde vi vid den tiden åtminstone vara nummer tre på den svenska marknaden, säger Arne. Anledningen till varför en global aktör som ICAPE valt att etablera sig i Sverige förklarades av Edberg när bolaget tillkännagav sin första investering för två år sedan. Edberg berättade då att den nordiska marknaden efterfrågar en kvalitet och teknik som bara asiatiska fabriker kan leverera, tillsammans med lokal teknisk support. Arne är övertygad om att man har ess i skjortärmen för att göra ett tydligt avtryck. – Jag tror att bredden är vårt största konkurrensmedel. Vi är uppbackade av ett stort bolag med 300 anställda i Kina som innebär mycket teknisk backup, support, logistik och andra värdeadderande tjänster, till exempel laboratorier i både Kina och USA som ger oss möjligheten att kontrollera och kvalitetssäkra det vi levererar. Därtill har vi ett systerbolag i form av CIPEM som gör att vi kan leverera annat än mönsterkort, som till exempel kraftelektronik, displayer, kylflänsar och skräddarsydda komponenter, säger Arne. Så som marknadsläget ser ut i dag skulle ICAPE vid det laget ha konkurrenterna PCB Connect och NCAB Group, i den ordningen, framför sig. Och rörande NCAB minns vi alla bomben som slog ned i mitten på oktober, när förvärvet av norska Elmatica tillkännagavs. På frågan om ICAPE skulle kunna tänka sig att göra ett liknande drag låter det i alla fall som att det inte är en omöjlighet. – Skulle man hitta en lämplig partner tror jag inte att man blundar för det, säger Arne. Arne berättar att ICAPE historiskt har haft ett samröre med större legotillverkare och hanterat större volymer. Men det pågår lite av en förändring inom bolaget där man inriktar sig på enkla kort, men att man siktat på att gå mot mer komplicerade kort. Så sent som i våras förvärvade man den tyska mönsterkortaren BA Elektronik. – Man tittar även på förvärv av små, specialiserade firmor som inte enbart kör två- till sexlagerskort, utan mer komplexa kort, säger Arne. Arne sticker inte under stolen med att det har varit en utmaning att arbeta under de rådande omständigheterna. Anställningarna av säljpersonal för marknaderna i Danmark och Finland ägde rum under fjolåret, mitt under en brinnande pandemi, men var nödvändiga. – Det går, som det heter, inte att bromsa sig ur en uppförsbacke. Vi har haft en skaplig start med kundbesök och dragit in nya kunder, säger Arne. Han tänker på hur det kan ha låtit alldeles i början när ICAPE kom till Sverige. – De första två åren tänkte nog många att det är kul att ICAPE kommer till den svenska marknaden, men ställde sig nog frågande till att det bara kom en person och tvivlade nog därmed lite på vår varaktighet. Men sedan har vi anställt ett antal, bland andra Erik [Aagren Pedersen] i Danmark, Sami [Laitinen] till Finland och Pelle [Eriksson] till Sverige. Det är svårt att komma in på en väletablerad marknad utan alla instrument. Men nu är pusselbitarna på plats, avslutar Arne Edberg.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons