Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Uniti
Elektronikproduktion |

Uniti bryter tystnaden – vädjar om pengar

Ett år efter elbilsbolagets senaste uppdatering lyfter vd:n Lewis Horne på luckan till verksamheten. Insynen ger bilden av ett företag som de senaste åren har kämpat i motvind gällande finansiering för att komma i gång med tillverkningen. Nu vädjar man om pengar för företagets fortsatta överlevnad.

Unitis kommunikation speglade i början ett företag med ambitioner likt Elon Musks Tesla. Det pratades om en futuristisk elbil som skulle utmana branschen och en verksamhet som ville vara med och omdefiniera marknaden. För sju år sedan, 2017, växlade företaget upp ordentligt. Planer för en fabrik i Sverige sjösattes – där valet sedermera föll på Landskrona – samtidigt som vd:n Lewis Horne och kollegorna presenterade sin första elbil, Uniti One för allmänheten. Året efter skrotades produktionsplanerna i Sverige till förmån för Storbritannien och senare Israel. De senaste två åren har rapporteringen haft dystra toner. Efter att ha presenterat storslagna planer och förmedlat stora förhoppningar om att göra ett stort avtryck på fordonsmarknaden ploppade rubriker om rekonstruktion upp efter påskfirandet 2020. Lewis Horne förklarade för tidningen Breakit att man man inte har lyckats få in nog med kapital för att lansera en produkt. Sedan kom pandemin in i bilden och blev en form av bromskloss för att få hem delar och vidare investeringar. Företaget fortsatte jakten på nytt kapital och lanserade i samma veva en reservplan i form av digitala annonstavlor, placerade på bland annat taket till kommersiella bilar. Efter det var det tyst från Uniti-lägret, fram till vid slutet på fjolåret då Lewis Horne sågs i klipp på Linkedin, sittande i företagets första produktionskandidat av Uniti One. Bryter tystnaden För ett par dagar sedan gick vd:n ut med en omfattande uppdatering om det rådande läget. Den första uppdateringen på ett år. ”Vår senaste offentliga kommunikation var för över ett år sedan. Vid den tiden var jag riktigt exalterad, för jag trodde att vi äntligen hade nått ett genombrott. Men att övergå från en startup med ambitiösa prototyper till att bli ett riktigt fordonsföretag visade sig vara väldigt utmanande, särskilt när pandemin började utvecklas,” skriver Lewis Horne i uppdateringen. Han berättar att företaget efter rekonstruktionen drog ner på personal, flyttade ut ur sitt kontor och reducerade sina utgifter dramatiskt. Planen om en egen fabrik hissade varningsflaggor hos investerare och bedömdes som alldeles för riskfylld. I stället identifierade man potentiella produktionspartners i Kina, något som skulle vara mer gynnsamt ekonomiskt och göra modellen prismässigt tillgänglig för en bredare massa. ”Vi uppvaktade många kandidater; några gick bra och några försök misslyckades totalt. I slutändan ledde denna process till att vi färdigställde en produktionskandidat, som vi visade för våra aktieägare tidigare under 2021,” skriver Horne. Hoppet kom tillbaka i början på det innevarande året, berättar vd:n, när en ny kandidat dök upp på kartan. Här fanns medel för att stärka kassan och samtidigt lösa produktionsbiten, förutsatt att Uniti inte tog in kapital från andra källor. Men det skulle dyka upp nya problem. ”Den första bryggfinansieringen från vår investerare skulle ägt rum den 30 november, vilket var så långt som vi kunde överleva utan att ta in kapital från andra källor. Men på grund av restriktioner för kapitalutflöden från Kina har denna transaktion försenats,” berättar Horne. Det investeraren kan göra för att Uniti ska kunna hålla ut under restriktionerna är att lyfta exklusiviteten och tillåta inhämtande av kapital från annat håll. ”Min förhoppning var att jag skulle meddela allmänheten i dag om att vi äntligen har några goda nyheter. I stället kämpar vi för att fortsätta i avsaknad av medel,” skriver Horne. Vädjar om pengar för att undvika konkurs För att täcka bryggfinansieringen vädjar man nu om stöttning. Summan uppgår till 500’000 euro, motsvarande strax över fem miljoner kronor, och skulle göra att företaget kan betala av sina lån och hålla det levande fram till åtminstone juni nästa år. ”Vi har mindre än en vecka på oss att samla in 500’000 euro, annars måste vi ansöka om konkurs,” säger Horne, och berättar att företaget hittills har samlat in runt 200’000 euro.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons