Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© MMAB Mönsterkort | 09 december 2021

2021 – ett transformativt år för MMAB

Sveriges sydligaste mönsterkortstillverkare har under årets gång breddat verksamheten både fysiskt och teknologiskt. Även om 2021 har bjudit på en hel del utmaningar i och med materialbristen som påverkar hela vår industri, så ser marknadsläget gott ut för MMAB.

2021 lider mot sitt slut och 2022 står och stampar, redo att ta över. Det har funnits skäl under året att vara försiktig med utsikterna; halvledarbristen bromsar hos kunderna och logistikbranschen världen över kan fortfarande bjuda på en del huvudvärk. Men trots detta ser marknadsläget bra ut för MMAB.
Tobias Hjelm © MMAB
– Det ser stabilt ut. Vi ser ut att landa ett ganska bra år, om vi bara får ut allting. Vi har ju en viss fördröjning som alla andra i transportflödet, vi har till exempel en del som går med båt i volym, och det tar kanske dubbelt så lång tid jämfört med tidigare år. Men om vi får ut allting i år så kommer vi göra en liten tillväxt, och det på båda benen, säger Tobias Hjelm, vd på MMAB, på plats under Evertiq Tampere Det faktum att bolaget gör tillväxt på båda benen, ska också sättas i kontexten att man under mer eller mindre hela året jobbat med antingen uppgraderingar eller ombyggnationer av fabriken nere i Malmö. – Den stora installationen avslutades nu efter sommaren då vi ersatte vår hålmetalliseringslina, en sjutton meter lång lina. Och där har det varit ganska mycket infrastruktur kopplat till det hela; det har varit el, avlopp och vatten. Hela förloppet har flutit på bra, eller ”över förväntan” som Tobias säger. Men det är klart att det har påverkat. – Det har varit lite längre ställtider då vi har gjort en del av arbetet med egen personal och inte bara köpt in kraft för att installera det här, så det är klart att det har påverkat. Mer konkret så har det kanske blivit lite längre ledtider i produktionen för att vi inte har kunnat vara lika snabba vissa dagar i veckorna. Det låter på Tobias som att pusslet nästan har lagt sig själv. Den något ”långsammare” produktionen vid fabriken – i och med alla installationer – behövde aldrig vägas upp av tradingverksamheten. Det gick helt enkelt att planera runt det och sälja på lite längre tid – något som under rådande omständigheter är betydligt mer accepterat. – Istället för att vi gör jobbet på fem arbetsdagar så har vi kunnat göra det på sju till åtta arbetsdagar, och det tycker jag har varit väldigt accepterat faktiskt, berättar Tobias. Det primära syftet med det här året av ständig ombyggnad och uppgradering har inte varit någon kapacitetsökning, siktet har snarare varit inställt på kapabilitet. – Fabriken jobbar ständigt med ungefär 70 procentig beläggning, även om det har varit rejäla toppar periodvis under pandemin, så måste vi hålla en sådan nivå för att ha utrymme för nya snabbjobb samt bibehållen flexibilitet och snabbhet, för både vi och marknaden vill att vi är snabbfotade, säger Tobias. Uppgraderingarna syftade snarare på att man helt enkelt kunna erbjuda lite mer avancerade kort till kunderna – stämplade ”Made in Sweden”. Med alla uppgraderingar på plats kan man uppnå det som också kallas för en ideal aspect ratio, det vill säga 10:1, och att man kan borra betydligt mindre viahål på 0,2 mm. Går ut offensivt i 2022 och spår tillväxt för båda benen Det finns höga förväntningar nu när verksamheten huserar helt nya maskiner som är kapabla att lyfta verksamheten rent tekniskt. För 2022 berättar Tobias att man siktar på tillväxt både på fabriksbenet och även tradingverksamheten. Men det finns självklart en osäkerhet inför det nya året. Tobias pratar om ett mer långsiktigt tänkande hos kunder, där vi och många andra företag kan luta sig mot en fantastisk orderstock. Vi har just nu mer än dubbel orderstock jämfört mot ett normalår, men det kommer sannolikt resultera i ett visst ordervakuum under första kvartalet 2022. – Om vi tittar på 2021 så har tagit en hel del nya affärer och nya kunder. Vi har också ökat andelen prototyper i vår fabrik så vi ser väldigt positivt på marknadsläget just nu – om än osäkert. För komponentbristen hos våra kunder kommer att orsaka ett ordervakuum, det är jag helt övertygad om, säger Tobias.
Annons
Annons
2022-01-20 15:01 V20.1.11-2