Annons
Annons
© Optronic Elektronikproduktion | 10 december 2021

Optronics satsning i Finland tar fart – ”känns väldigt rätt”

Kort efter att Optronic öppnade säljkontor i Finland på vårkanten 2020 slog pandemin till med full kraft. Trots rådande omständigheter har optroniktillverkaren från Skellefteå lyckats göra betydande affärer i landet. ”Vi är rätt i tiden med vårt erbjudande,” säger Optronics sälj- och marknadschef Mikael Westergren.

Optronic vände blickarna mot Finland för två år sedan och ser på regionen som en spännande sådan med en växande marknad för optronik. Skellefteåföretaget berättade i samband med offentliggörandet av sitt säljkontor för drygt två år sedan att det har uppstått många intressanta startup-bolag inom elektronik och att det finns många högaktuella områden där optronik används, till exempel medtech och life science. Pandemin har, som de flesta vet vid det här laget, gjort det svårt för företag att genomföra marknads- och säljaktiviteter och – inte minst – kundbesök. Men för Optronic och säljkontorets ansvarige, Olli-Pekka Porkka (t.h) har arbetet flutit på bra. – Trots utmaningar med pandemin och reserestriktioner har vi redan lyckats göra betydande affärer i Finland. Det ser vi som ett tydligt bevis på att Optronic, med vårt erbjudande inom utveckling, industrialisering och tillverkning av optronikprodukter, är helt rätt för den finska marknaden, säger Mikael Westergren, sälj- och marknadschef på Optronic, i pressmeddelandet. Företaget har deltagit på ett par mässor under hösten och vintern för att uppmärksamma sin närvaro i landet. – Det finns en avsaknad av ett bolag som Optronic på den finska marknaden, och vi ser att det finns ett uppdämt behov av ett nischat totalerbjudande som vi har inom ett framtidsområde som optronik, där vi erbjuder utvecklingskompetens, industrialisering och produktion, säger Mikael Westergren till Evertiq. Westergren ser att det finns stora möjligheter för Optronic att etablera sig över ett brett spektrum av företag – både hos mindre startups och större aktörer. – Dels till företag som kanske inte har egen tillverkning, utan är inriktade på utveckling och lägger ut produktion. Där kan Optronic komma in med tjänster inom produktion och industrialisering. Ser man till de stora företagen skulle det kunna röra sig om mer kapacitetsmässiga aspekter, till exempel att man eftersöker kompletterande kapacitet. Skellefteåföretaget har, som tidigare nämnt, redan lyckats göra betydande affärer i Finland. Men i dagsläget kan man inte gå in på närmare detaljer. – Det man kan säga är att det rör sig om etablerade industriföretag och att tjänsterna involverar produktion och industrialisering, säger Mikael. Optronic vill med sin närvaro visa att man menar allvar med satsningen i Finland. Och det råder ingen tvekan om att sälj- och marknadschefen är stolt över satsningen och utfallet så här långt. – Vi tog beslutet att gå in i Finland för två år sedan, och det beslutet har bara stärkts nu i efterhand. Vi har levt med en pandemi i snart två år och det har varit rejält överraskande hur många dialoger vi har fått, helt utan tillgång till det fysiska mötet. När vi sedan har fått träffa olika företag och fått se vad som finns där ute känns det här väldigt rätt och att vi är rätt i tiden med vårt erbjudande, avslutar Mikael.
2022-06-21 15:19 V20.6.1-2