© Apple
Analys |
Smartphone-produktionen förväntas återhämta sig 2022
Produktionen av smartphones förväntas återgå till nivåerna som var innan pandemin slog till. TrendForce förväntar sig att det sker en återhämtning under nästkommande år sig där smartphone-industrin studsar tillbaka och når en marginell tillväxt.
TrendForce förväntar sig att den årliga smartphone-produktionen för 2022 når drygt 1,39 miljarder enheter och att tillväxttakten på årsbasis når 3,8 %.
Tittar man på de största tillverkningsföretagen beräknas Samsung nå en produktion på 276 miljoner enheter, vilket skulle motsvara en årlig tillväxt på 1,1 procent. Konkurrenten Apple förväntas nå den näst högsta nivån med 243 miljoner, en tillväxt med 5,4 procent. Därefter kommer Xiaomi med 220 miljoner, men en betydligt högre tillväxt på 15,8 procent. Kinesiska Oppo beräknas tillverka 208 miljoner enheter, motsvarande en tillväxt på 2,5 procent. Och till sist, Vivo, med 150 miljoner och en årlig tillväxt på 6,4 procent.
Forecasted production volume of top five smartphone brands, 2022 (Unit: Million)
Trendforce skriver att den globala marknadsandelen för 5G-kapabla telefoner troligen kommer nå 37,4 procent under 2021 och generera totalt 500 miljoner enheter. Byrån belyser att detta sker mycket på grund av den kinesiska regeringens aktiva satsning på kommersialisering av den femte generations mobilnät under de gångna två åren. Produktionen förväntas landa på omkring 660 miljoner enheter 2022 och en marknadsandel på 47,5 procent. Detta trots en, enligt rapporten, avtagande tillväxt.
En förutsättning för den tidigare nämnda tillväxten är att den globala ekonomin i mångt och mycket återgår till det normala, menar marknadsanalytikerna. Trendforce skriver att tillväxten samtidigt skapar en motsvarande växande efterfrågan på komponenter, och att tillverkarnas framgång hänger mycket på tillgången till kapacitet hos foundry-bolagen.
”Smartphone-bolagens jakt på kapacitet kan i sin tur leda till överbokningar eller ojämn tilldelning av kapacitet på komponenter, vilket skulle förvärra tillgången ytterligare,” skriver man i rapporten.
Rank | Brand | 2022(F) | Market Share | YoY Growth |
1 | Samsung | 276 | 20% | 1.1% |
2 | Apple | 243 | 18% | 5.4% |
3 | Xiaomi | 220 | 16% | 15.8% |
4 | OPPO | 208 | 15% | 2-5% |
5 | Vivo | 149 | 11% | 6.4% |