Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© myFC Teknik | 04 januari 2022

myFC:s teknologi testas i ett Rise-projekt

Bränslecellsbolaget ska tillsammans med tre andra företag – Clean Motion, Bevi och Micropower – delta i ett projekt gällande utveckling av drivlinor för softmobility-fordon som taxipoddar och liknande.

Syftet med projektet är att ta fram olika elektriska drivlinor med ett minimalt behov av laddinfrastruktur. Det framgår av ett pressmeddelande. I projektet ska företagen arbeta fram en bränslecellsdriven drivlina som är optimerad för mindre fordon, en elektrifierad drivlina, en solcellskaross för test av energiautonomi med koppling till batterilager samt en skräddarsydd elmotor utan permanentmagneter. – Elektriska fordon som drivs med en kombination av bränsleceller och batterier får en mycket hög driftstid, upp till 99,5 procent. Batterierna hålls då ständigt på en optimal laddnivå. Det gör att du får ett minimalt behov av laddinfrastruktur, och påfyllningen av vätgas går mycket snabbt, på bara några minuter, säger Sebastian Weber, CTO på myFC, i pressmeddelandet. För exempelvis en taxipodd, ett fordon som bör kunna vara i gång så många timmar som möjligt under dygnet, blir det avgörande fördelar, menar man. – Kostnadseffektivitet är en del av de förutsättningar som vi kommer att arbeta med i projektet, säger Sebastian Weber. De andra deltagande företagen har olika specialinriktningar. Clean Motion tillverkar det trehjuliga elfordonet Zbee och leveransfordonet Re:volt. För Micropowers del är det produktion av lösningar för laddning av batterier och strömförsörjning samt modulära litiumjonbatterier som är i fokus. Bevi är en producent av elektriska drivsystem och kraftgenerering som tillverkat elmotorer sedan början av 30-talet. Projektet är finansierat av Energimyndigheten. Det startar i början av 2022 och pågår sedan till slutet av 2023, med forskningsinstitutet Rise som huvudman.
2022-11-15 00:19 V20.10.16-1