2021 blev ett rekordår för Fineline Nordic
Mönsterkortsleverantörens nordiska division vittnar om hög beläggning under året som just passerat och att trots svårigheterna som pandemin tagit med sig bjöd ändå 2021 på ett nytt omsättningsrekord.
Brist på en rad olika material, ökade materialpriser och ledtider som i stort sett har tredubblats sedan pandemin slog till med full kraft. Så såg 2021 ut för många, även mönsterkortsleverantören Fineline Nordic.
– Året inleddes med brist på alla typer av material, inräknat glasfiber och koppar, som gav längre ledtider och prisökningar på mönsterkort. Det vi såg under årets andra hälft är att ledtiderna och priserna har stabiliserats. Orderingången, däremot, har varit stark hela året, berättar Göran Karlström, Country Manager på Fineline Nordic, för Evertiq.
Trots svårigheterna med materialtillgången så finns det i alla fall en pusselbit som fungerat bra nästan hela tiden – logistiken. Göran berättar att tack vara att hela den globala Finelinegruppen använder samma logistikavtal har man lyckats säkra frakten. Det hela har inneburit en stor fördel menar Göran då man kunnat säkra att leveranser sker i tid, även om priset har ökat. Att man även har en producent i Kina – genom sin ägare FASTPRINT – underlättar också.
Bolagets befintliga kunder uppges ha ökat sina ordrar mer än förväntat under året och samtidigt har även nya kunder inkommit. Kombinationen av en stadig försäljning och att logistiken fungerat under hela tiden är starkt bidragande till att omsättningen för helåret nådde nya höjder.
– Jag kan inte gå in på exakta siffror, men omsättningen för 2021 kommer att nå ’all time high’, orderingången kan jag dock säga ökade med hela 35 procent från fjolåret, säger Göran till Evertiq.
2021 är nu passerat och Göran – tillsammans med Fineline Nordic – är redo för 2022.
– Förväntningarna är att fortsätta rida på den här starka vågen tillsammans med vår starka lokala support. Vi ser en bra orderstock som sträcker sig ganska långt fram under första halvåret, säger Göran.
Göran berättar att anställda under pandemins gång fått utbildningar digitalt, gått försäljningskurser, djupdykt i excel, och fått mer kunskap i hur man jobbar externt.
– Det har varit riktigt uppskattat då många av oss jobbat hemifrån länge och det är långt mellan kontoren. Man har även fått chans att träffa sina kollegor runt om i världen, berättar Göran.
Finelinegruppen består i dag av 13 kontor med omkring 350 anställda. Avdelningen Nordic, som har sitt kontor i Järfälla, har fem anställda i Skandinavien, men har även muskler utanför hemregionen. Totalt är det nio personer som jobbar med och för den nordiska division, men det räcker inte. Göran är helt inne på att bolaget behöver växa.
– Vi letar efter fler medarbetare fördelade över både säljsidan och logistik. Vi har mycket att göra och kommer ha en hög sysselsättning framöver, så behovet är stort, avslutar Göran.