Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Talga Elektronikproduktion | 06 april 2022

Luleå får pilotanläggning för batterianoder

Anläggningen kommer att fungera som en kommersiell kvalificerings- och testanläggning där befintliga och nya batteriteknologier kommer att tas fram och testas tillsammans med batteri- och fordonskunder.

Invigningen för Talga och Swerims pilotanläggning för batterianoder genomfördes i slutet på förra veckan, rapporterar bland andra SVT Nyheter Norrbotten.

Martin Phillips, Talgas Europachef tillika global COO, berättade i ett tidigare pressmeddelande att detta blir den första pilotanläggningen i Europa för naturliga grafitanoder.

Inom ramen för pilotanläggningen kommer både befintliga och nya batteriteknologier testas, detta i en globalt integrerad verksamhet med expertis från såväl Sverige som Japan, Tyskland och England.

Swerims och Talgas gemensamma pilotanläggning är en milstolpe såväl för oss som förr Norrbotten och Europa. Detta är del av en långsiktig kompetenssatsning där vi ser ett ledande kluster för gröna batterier växa fram, sade Swerims vd, Pontus Sjöberg, i pressmeddelandet.

Saknar tillstånd

Pilotfabriken står klar, men enligt rapporteringen från SVT Nyheter saknar Talga tillstånd för grafitgruva i Vittangi och fullskalig fabrik på Hertsön. Det framgår att intresset är stort och att ett stort antal kunder inom batteri- och fordonsindustrin köar för leveranser.

Per-Erik Lindvall, styrelseordförande i Talga, berättar för SVT Nyheter att etableringen av pilotfabriken är ett måste för att man ska ha en chans att vara med i leverantörsracet till de stora fordonstillverkarna. Att vänta in den fullskaliga fabriken gör att man, enligt Lindvall ”inte hinner med, för då har tåget redan lämnat perrongen”.

För att bli leverantör till Volvo, BMW eller Volkswagen behöver du kvalificera dig och visa att din produkt duger. Den ska även fungera 10’000 laddningar under tio års tid, säger Lindvall till SVT Nyheter, som hoppas få en tillståndsprövning under året.

Martin Phillips säger till SVT Nyheter att den storskaliga anläggningen är planerad till 2024 och kommer leverera 19’500 ton anodmaterial årligen, motsvarande 400’000 elbilar.

Annons
Annons
2022-04-25 14:34 V20.5.16-1