Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Orbit One Elektronikproduktion | 12 april 2022

Prisökningar och ökade ledtider – komponentkrisen fortsätter

Läget på komponentmarknaden är fortfarande mycket ansträngt. Och utöver den redan existerande problematiken påverkar också Rysslands invasion av Ukraina marknaden.

Kontraktstillverkaren Orbit One har kontinuerligt försörjt branschen med uppdateringar gällande komponentläget under de senaste två åren; och det är många rörliga delar att hålla koll på. Den nuvarande problematiken innefattar inte enbart brist på produktionskapacitet, utan läget har också påverkats av pandemin, lockdowns, transportproblematik och geopolitiska konflikter – allt från handelskrig till Rysslands invasion av Ukraina.

– Det har inte lättat på marknaden och vi ser nu fortsatta prisökningar och längre ledtider trots att tillverkarna arbetar hårt med att utöka sin kapacitet. Effekten av detta kommer vi dock inte se förrän under 2023, menar Orbit Ones Chief Supply Chain Officer, Marcus Gunnebrant i ett pressmeddelande.

Gunnebrant fortsätter att berätta att en av de viktigaste bitarna när det kommer till att tackla situationen, är kunderna kan förmedla så långsiktiga prognoser som möjligt för behovet av komponenter.

– Vårt råd till alla våra kunder är att så noga som möjligt se över behoven och varken under- eller överestimera inköpsbehoven. Vi ser helst estimat på minst 18 månader upp till 24 månader framåt i tiden.

Och som alltid under tider av brist har priserna ökat och för närvarande fortsätter de att öka. Enligt Gunnebrant finns det tre huvudsakliga drivkrafter bakom de nuvarande ökningarna; nämligen prisökningarna på råmaterial, transporter och tillverkningskapacitet.

– Prisökningarna ligger runt 20% den senaste tiden och det är svårt att gissa när detta kommer stabiliseras, speciellt med tanke på den nya osäkerhet som kriget i Ukraina har medfört, fortsätter Gunnebrant i pressmeddelandet.

För närvarande ser kontraktstillverkaren att Rysslands invasion av Ukraina försenar transportflödena med tåg från Kina via Ryssland. Flyg- eller sjötransporter är att föredra, men även här är ledtiderna långa och priserna fortsätter att öka.

Annons
2022-09-22 11:51 V20.8.32-2