Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Neonode
Komponenter |

Nedstängningarna i Asien tynger Neonode

Kinas coronastrategi med nolltolerans och omfattande nedstängningar hade stor påverkan på Neonodes första kvartal. Flera kunder i bolagets nyckelmarknader, särskilt Asien, har brottats med begränsningar på grund av halvledarbristen, vilket påverkar deras verksamheter negativt och försenar utvecklingsprojekt och produktlanseringar, vilket i slutändan påverkar Neonodes verksamhet.

Intäkterna under kvartalet uppgick till 1,3 miljoner dollar, en minskning med 20,8 procent jämfört med samma period 2021. Rörelsekostnader på 2,6 miljoner dollar, en minskning med 12,2 procent jämfört med samma period föregående år. Neonode rapporterade en nettoförlust på 1,4 miljoner dollar under kvartalet, en förbättring från en nettoförlust på 1,6 miljoner dollar förra året.

– Trots utmanande marknadsförhållanden som fortsatte att påverka vår övergripande verksamhet under första kvartalet 2022, är jag glad att se att vår reviderade strategi, med fokus på vår verksamhet Touch Sensor Moduler (TSM) mot hisskunder och interaktiva kioskunder såväl som nya applikationer för fordonskunder, börjar visa resultat, säger Neonodes vd, Urban Forssell.

Neonode menar att man ser ett växande intresse för bolagets lösningar för objektdetektering, gestavkänning och övervakning av förare från bilkunder och fatt man ser möjligheter att licensiera sin touchteknologi till kunder i militär- och flygelektroniksegmenten, men även inom medicin och industriell automation.

– Vi arbetar för att vinna nya utvecklingsprojekt med kunder inom dessa segment som kommer att bana väg för ökade licensintäkter i framtiden när deras produkter går in i massproduktion. Vi fortsätter att genomföra vår strategi och fortsätter att se stor potential att växa under de kommande åren, säger Urban Forssell.

Intäkterna för kvartalet uppgick som sagt till 1,3 miljoner dollar, en minskning med 20,8 procent från fjolåret. För 2022-perioden var licensintäkterna 1,1 miljoner dollar, vilket är en minskning med 14,7 procent jämfört med 2021-perioden. Neonode menar att minskning främst är till följd av komponentbristen på skrivar- och fordonsmarknaderna, vilket i sin tur påverkade bolagets licensintäkter under det första kvartalet 2022. Intäkterna från produktförsäljningen uppgick till 0,1 miljoner dollar, en minskning med 58,6 procent.

– Under första halvåret 2021 såg vi en ökning av produktförsäljningen. Under det andra halvåret 2021 och vidare under det första kvartalet 2022 påverkades produktförsäljningen negativt på av covid-19-relaterade nedstängningar i Asien, förklarad vd:n.

Han fortsätter att berätta att Neonodes asiatiska hiss- och kioskkunder har varit de första som implementerat bolagets kontaktlösa beröringsteknik och att det ofta handlar om eftermonteringslösningar. Lanseringen av ny kundutrustning kan ta 6 till 18 månader, eller ännu längre, innan kunden är redo för massproduktion.

– Trots denna lovande utveckling påverkades våra övergripande resultat för första kvartalet 2022 av det faktum att kunder på flera av våra nyckelmarknader, särskilt Asien, fortfarande påverkas av nedstängningar till följd av covid-19-pandemin. Många av dem upplever även begränsningar i försörjningskedjan på grund av halvledarbristen, vilket i sin tur påverkar deras verksamheter negativt och försenar utvecklingsprojekt och produktlanseringar, vilket i slutändan påverkar vår verksamhet, avslutar Urban Forssell.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons