Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© MMAB
Mönsterkort |

Ny tjänst ska ge MMAB affärsmöjligheter utrikes

Den sydsvenska mönsterkortstillverkaren MMAB vill expandera vidare och bredda sin kundbas. Ett led i bolagets vidaresatsning för ökad tillväxt är en tjänst som exportsäljare i Malmö. En ny tjänst som man enligt Malmö Mönsterkorts AB:s vd, Tobias Hjelm har funderat kring under en relativt lång tid.

MMAB skriver i en jobbannons att man tror på ökad tillväxt och utökad samverkan mellan länder i Europa, framför allt inom tillverkning och produktion.

Tjänsten kommer fokusera primärt på affärsmöjligheter utanför Sverige, med huvudfokus norra Europa, skriver Tobias Hjelm i ett svar per mejl till Evertiq.

Detta är ett led i vår vidare satsning för ökad tillväxt. Men vi ser även ett större intresse för vårt koncept och framförallt för vår fabrik, där vi har ambitioner att bredda vår kundbas ännu mer, fortsätter Tobias.

På frågan om detta är en följd av (och möjlighet) som uppstått på grund av den problematik som uppstått i och med nedstängningarna av vissa kinesiska städer finns det ingen direkt koppling till pandemin.

Tjänsten är ny för oss och vi har under en relativt lång tid funderat kring en exportsäljare för att kunna expandera vidare och bredda vår kundbas, så detta är ett led i vår vidare satsning. Själva tjänsten är således inte direkt kopplad till det som hänt under pandemin, men det är klart att omvärldsläget och problematiken kring nedstängningar och annat har snabbat på beslutet, skriver Tobias.

När vd:n får frågan om vilka affärssegment man ser de största möjligheterna inom sett till affärer utanför Sverige, förklarar han att tanken är att jobba ganska brett.

Vi har inte pekat ut några direkta segment för särskild bearbetning ännu. Men tanken är att jobba ganska brett mot våra två ben, produktion i Malmö och trading, oavsett segment. Men såklart ett visst huvudfokus blir att hitta affärer till vår fabrik. I fabriken är vi bra på produkter som har en speciell komplexitet, samt de som kräver snabbhet och flexibilitet. Ser vi på det som vi gör mycket av just nu så är det inom kraftelektronik, antenner, blandat med specialprojekt och prototyper inom flertal segment, men mycket är kopplat till elektrifieringen av samhället.

Hur skulle du säga att förhållandet till svensk mönsterkortsproduktion förändrats med pandemin och de logistiska problem som uppstått under närtid?

Jag säger som jag gjort tidigare under pandemin: Generellt så har vi sett tendenser de senaste åren på ett ökat intresse för lokalproducerat eller i varje fall ökad efterfrågan på svenskt eller ett europeiskt produktionsalternativ, säger Tobias Hjelm och lägger till att i och med pandemin har intresset ökat avsevärt.

I och med den situation vi befinner oss i nu, med allt större osäkerhet kopplat till försörjningskedjan, så ser vi också fler företag som går från ord till handling och verkligen strategiskt flyttar en del projekt till Sverige och Europa. Det tror jag också kommer öka med tiden, då vikten av balansen i sin supply chain kommer bli allt mer viktig, och där tror och hoppas jag att både svensk och europeisk produktion kommer spela en betydande roll, avslutar vd:n.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-2
Annons
Annons