Husqvarna: Ogynnsam produktmix under andra kvartalet
Efterfrågan på Husqvarna Groups produkter är stark men produktionen har varit begränsad på grund av bristande leverans av komponenter, skriver bolaget i en uppdatering.
Detta har främst påverkat robot- och åkgräsklippare, fortsätter bolaget, som enligt ett pressmeddelande kommit ikapp med produktionen av åkgräsklippare under andra kvartalet.
”Men den förväntade förbättringen av tillgång på komponenter för robotgräsklippare har inte förverkligats, främst på grund av den oväntade nedstängningen i Kina på grund av Covid-19,” skriver bolaget.
Nettoomsättningen för andra kvartalet 2022 beräknas uppgå till cirka 15,5 miljarder kronor (14,6), inklusive förvärvet av Orbit Irrigation. Rörelsemarginalen under andra kvartalet kommer enligt bolaget att påverkas av den ogynnsamma produktmixen med låg försäljning av robotgräsklippare och hög försäljning av åkgräsklippare.
Den starka efterfrågan på våra robotgräsklippare fortsätter men låg produktion under andra kvartalet har resulterat i en fortsatt rekordhög orderstock. Vi gör vårt yttersta för att öka vår produktion för att ta hand om våra kunder och återförsäljare i denna utmanande situation. Vi har prioriterat vår produktion för det professionella segmentet, inklusive vår nyligen lanserade CEORA som har genererat en stark kundefterfrågan, skriver Henric Andersson, vd för Husqvarna Group, i pressmeddelandet.