Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Gelab Group Elektronikproduktion | 08 juli 2022

Gelab: "Ser ett ökat intresse för våra produktionstjänster"

Vi har lämnat ett 2021 kantat av utmaningar bakom oss. Men hur har bolagen inom den svenska elektronikindustrin hanterat det första halvåret 2022? Hos Gelab Group berättar man om ett ökat produktionsbehov hos kunder efter lättade restriktioner, kvarvarande materialutmaningar och en känsla att fler företag börjar fundera över att lägga mer produktion i Sverige.

Hur har det första halvåret behandlat er verksamhet?

För oss har första halvåret, sett över helheten varit bra. Vi har flera kunder som varit drabbade av pandemin och nu när restriktionerna har släppt på många håll ser vi ett kraftigt ökat produktionsbehov från dessa kunder. Största utmaningen har varit och är fortfarande att få tag på komponenter till rätt leveranstid och pris, säger Danny Krumich, Sales Manager, Gelab Group, till Evertiq per mejl.

Vilken specifik händelse skulle ni säga har haft störst påverkan på er verksamhet under perioden?

Det är utan tvekan materialsituationen med långa och osäkra leveranstider. Det leder till att en del produktion flyttas fram och att kundernas projekt drar ut på tiden. Dessutom genererar det också en hel del extraarbete. Det är lätt att tro att det bara är inköpsavdelningen som påverkas men faktum är det innebär merarbete för många inom organisationen. Jag tycker ändå att vi har klarat av det bra. Vi har bland annat intensifierat kommunikationen med våra kunder som vi samarbetar tätt ihop med både via mail och inte minst teamsmöten som är ett forum som både är personligt och effektivt. Att säkra upp material mot preliminära BOM:ar när det gäller nya produkter/revisioner har också blivit allt vanligare. För rullande serieproduktion gäller det att ha lång framförhållning och säkra materialet men det är ju inte alltid de förutsättningarna finns. Är det någonting vi har lärt oss så är det att i dessa tider är inget material klart förrän det är hemma, berättar Danny.

Hur ser utsikterna ut för verksamheten när vi kliver in i den andra halvan av året?

Materialutmaningarna finns kvar, så vi kommer att fortsätta att ha en tät kommunikation med våra kunder, kontinuerligt anpassa vår affärsmodell gällande avtal och offertupplägg för att optimera förutsättningarna för oss och kunderna i denna nya situation, som numera börjar kännas som ett nytt normalläge då det har pågått så länge. Det verkar också som att oroligheterna i världen har fått fler företag att tänka till och fundera över att lägga mer produktion i Sverige. Det är i alla fall den känsla jag har, baserat på att vi ser ett ökat intresse för våra produktionstjänster, avslutar Danny Krumich.

2022-11-15 00:19 V20.10.16-1