Ericsson: "Starkt momentum under andra kvartalet"
Telekombolaget skriver att utbyggnad av 5G-nät och vunna marknadsandelar ledde till fem procent organisk försäljningstillväxt under kvartalet.
Ericssons försäljning uppgick till 62,5 miljarder kronor under perioden (54.9), främst driven av driven av Networks i Nordamerika och i Europa.
Bruttoresultatet ökade till 26,3 miljarder (23,9) miljarder, drivet av högre försäljning. Bruttomarginalen var 42,1 procent (43,4), påverkad av lägre patent- och licensintäkter med 0,9 miljarder jämfört med samma kvartal föregående år samt kostnader inom leveranskedjan.
EBIT uppgick till SEK 7,3 miljarder (5,8), som resultat av högre försäljning och högre bruttoresultat. EBIT-marginalen var 11,7 procent (10,6). Rapporterad EBITA uppgick till 7,5miljarder (6,1) miljarder med en EBITA-marginal på tolv procent (11,1). EBITA-marginalen rullande fyra kvartal var 14 procent.
Rapporterad EBIT-marginal inom Networks var 19,2 procent (21,7), påverkad av lägre patent- och licensintäkter, ökade komponent- och logistikkostnader samt proaktiva investeringar i en robustare leveranskedja.
Periodens resultat var 4,7 miljarder (3,9) miljarder. Nettokassan var 70,3 miljarder, jämfört med SEK 43,7 miljarder 30 juni 2021.
Det var fortsatt starkt momentum under andra kvartalet. Utbyggnad av 5G-nät och vunna marknadsandelar ledde till fem procent organisk försäljningstillväxt under kvartalet. Vi har justerat vår koncernstruktur för att stärka genomförandet av vår strategi för att vara en ledande leverantör av mobil infrastruktur och för att etablera en fokuserad verksamhet för företagsmarknaden. Konsumenter, företag och samhället kommer med 5G att digitaliseras på ett sätt vi inte har sett tidigare. Med vår strategi är vi i en god position för att fånga upp dessa möjligheter att öka tillväxten ytterligare, säger Ericssons vd, Börje Ekholm, i delårsrapporten.