Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volta Trucks Elektronikproduktion | 15 september 2022

Volta Trucks bockar av damm, grus och hetta

Först extrem kyla - och nu damm, grus och värme på upp mot 39 grader. Svenska Volta Trucks meddelar att två tester i extremmiljöer har avklarats inför serieproduktionen i Österrike.

Uppdaterad; 2022-09-16 13:42

Volta Trucks närmar sig serieproduktion av sin första modell, Zero. Det framgår av ett pressutskick, där bolaget meddelar att man just avslutat sex veckor av testning i extrem värme på en testanläggning i Nardo, södra Italien. 

Temperaturen uppges ha gått upp mot 39 grader som mest, och testfordon har körts på testbana som motsvarar både transporter på landsväg och i stadstrafik på en sträcka av totalt 2'500 kilometer.

Bolaget genomförde samtidigt tester på ett grusunderlag som uppges ha varit extra dammigt, detta för att pressa bilens chassi och tillförlitlighet maximalt. 

Enligt pressutskicket kommer Volta Zero, enligt prestationen under testerna, att klara att operera "helt enligt förväntningarna även i extrem värme med exempelvis luftkonditionering och batterikylning". 

Tidigare i februari/mars i år genomförde Volta Trucks vintertestning av Volta Zero i extrem kyla i Arvidsjaur och Kiruna.

Volta Trucks planerar att starta serieproduktion av modellen Zero under första kvartalet nästa år vid Steyr Automotives fabriker i Österrike. Men innan dess ska ett antal steg bockas av. 

Evertiq kontaktade Volta Trucks gällande detta och fick till svar att testning som återstår, helt eller delvis, faller inom områdena fordonsattribut, miljö och hållbarhet, tålighet och lagkravstestning. Delmoment som faller inom områdena är till exempel testning av körbarhet, solstrålningspåverkan, långtidsprovning av chassi, drivlina och viktiga funktioner, samt krocktestning. 

Företaget har hittills tagit in ca 6'500 beställningar av Volta Zero till ett värde av omkring 14 miljarder kronor.

Annons
Annons
2022-09-29 15:24 V20.8.40-2