Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Hanza
Elektronikproduktion |

Hanza ökar under Q3 - ska utreda geografisk expansion

Kontraktstillverkaren redovisar ökningar på flera poster för årets tredje kvartal. Samtidigt lanseras en ny strategi med nya mål, under vilken bolaget ska utreda behovet en expansion.

Nettoomsättningen ökade med 40 procent till 838 miljoner kronor (597). Det framgår av bolagets senaste delårsrapport. 

Rörelseresultatet ökade till 50,2 miljoner kronor (37,5), vilket motsvarar en rörelse­marginal om 6,0 procent (6,3). Direktfakturering av energi och visst material påverkade marginalen negativt.

Resultat efter skatt uppgick till 26,1 miljoner kronor (19,9). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 82,9 miljoner kronor (-19,3).

"Vi ser en fortsatt stark efterfrågan från vår diversifierade kundbas, och vi fortsätter också att få förtroende från nya kunder," säger vd, Erik Stenfors i rapporten.

Ny strategi, nya mål och en framtida geografisk expansion

Hanza skriver att man har uppfyllt strategin från år 2018, under vilken bolaget meddelar att man har mer än fördubblat sin försäljning och femdubblat vinsten. Nu lanseras en strategi för de kommande åren, ”Hanza 2025” inklusive nya finansiella mål med målsättning att växa omsättningen till över fem miljarder kronor, samt dubbla vinsten.

”Att vi återigen beslutar om offensiva tillväxtmål beror dels en god historisk måluppfyllelse, dels på en framgångsrik affärsmodell som omfattar både rådgivning, produktutveckling och en bredd av tillverkningstekniker. Vi ser dessutom en strukturell medvind för vårt koncept då tillverkningslandskapet alltmer förändras mot regional tillverkning, backsourcing, det vill säga tillverkning närmare slutkund," säger Erik Stenfors. 

Stenfors berättar att man i samråd med kunder kommer att utreda behovet av ytterligare geografisk närvaro, vilket kan leda till en kommande geografisk expansion i slutet av 2025. 


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons