Tobiis tredje kvartal innehöll ”både med- och motgångar”
Augmented reality-bolaget Tobiis nettoomsättning ökade under perioden, medan nettoresultatet försämrades.
Omsättningen ökade med 17 procent till 176 miljoner kronor (151), motsvarande en organisk tillväxt på tre procent. Bruttomarginalen ökade till 74 procent (71)
EBIT uppgick till -36 miljoner kronor (-42). Periodens nettoresultat uppgick till -17 miljoner kronor (-8).
Det fria kassaflödet uppgick till -64 miljoner kronor (-71), vilket inkluderar en engångsåterbetalning till svenska skattemyndigheter på 37 miljoner kronor avseende covidrelaterade skattelättnader.
”Tredje kvartalet 2022 innehöll både med- och motgångar för Tobii. Å ena sidan stärkte vi våra långsiktiga utsikter med tydliga framsteg inom VR, fordonsindustrin och hälsovård. Å andra sidan uppgick den organiska tillväxten till tre procent, vilket är betydligt lägre än vår ambitionsnivå. Det makroekonomiska läget har lett till att vissa företagskunder valde att skjutit upp eller avboka beställningar. Vi ser ökade risker för att dessa utmaningar kan påverka oss även 2023. Som svar på svagare omvärldsutsikter minskar vi vår kostnadstakt för att säkerställa att vi når vårt tidigare kommunicerade finansiella mål för 2023,” säger Tobiis vd, Anand Srivatsa i en delårsrapport.