Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Evertiq
Elektronikproduktion |

Kartläggning: Europas cellkapacitet på kraftig frammarsch

Den europeiska batteriindustrin kan överstiga två terawattimmar vid årtiondets slut. Evertiq tar här en närmare titt på produktionskapaciteten för battericeller, industrins mångsidighet och jobben.

Uppdaterad; 2022-11-24 12:43

Efter en tio år lång tillväxtresa kan den årliga, planerade produktionskapaciteten för battericeller uppgå till en bit över 2,100 GWh vid 2030. En kapacitet som skulle räcka till 32 miljoner elektriska personbilar, lika många skåpbilar, sex miljoner bussar och drygt fyra miljoner lastbilar.

Men det förutsätter att alla anläggningar kommer upp i önskad kapacitet enligt avsatt tid, och att det inte finns några finansiella, råmaterialsmässiga, policymässiga, infrastrukturella, kompetensmässiga och geopolitiska hinder stående i vägen.  

Antalet planerade batterifabriker i Europa uppgår till 50 och finns utplacerade i 17 länder. Anläggningarna drivs av 41 olika bolag, där majoriteten har sina rötter inom regionen.

© Evertiq
RankingLandKapacitet (GWh)
1Tyskland280,6
2Ungern227,3
3Norge153
4Frankrike144
5Storbritannien128,5
6Polen115
7Sverige110
8Spanien  100,1
9Italien 93,83
10Portugal45
11Serbien16
12Lettland10
13Nederländerna3,2
14Ryssland3
15Tjeckien1,2
16Schweiz1,2
17Slovakien1
 Totalt1 432.93
 Kapacitetsreserv727.1
 Potentiell totalkapacitet2 160.03
Europas planerade cellkapacitet vid 2030

*Kapacitetsreserven innehåller cellkapacitet som kan komma att dyka upp inom ramen för det här decenniet. Det handlar om kapacitet som på ett eller annat sätt kommunicerats ut – i media eller pressmeddelanden – men utan att specificera datum för projekten. Exempelvis har InoBat meddelat att man vill bygga en fabrik i Spanien med en kapacitet på 32 GWh, dock inte när.

Automotive Cells Company och Envision AESC var fram till i våras bolagen med flest fabriker utspridda över kontinenten, tre vardera. Men efter att Volkswagen lanserade Powerco i maj, som ska axla ansvaret för fordonsjättens batteriverksamhet, fick de sig besegrade. Powerco har upp emot sex anläggningar i sin pipeline under det pågående decenniet, motsvarande en total årskapacitet på 240 GWh, varav en av dessa fabriker om 40 GWh ska landa i Tyskland. Bolaget har potentialen att även bli den överlägset största arbetsgivaren, med ett rekryteringsbehov på upp emot 20,000 anställda.

Tyskland är den regionalt största producenten av battericeller, före Ungern och Sverige, och har ett dussin bolag som bidrar med över 280,6 GWh, en kapacitet som potentiellt kan bli betydligt mycket större. Swiss Clean Battery i Schweiz står ensamt står för 1,2 GWh, potentiellt 7,6 GWh då inte allt utnyttjas i dagsläget. Det är dock inte den lägsta nuvarande kapaciteten, den står faktiskt tyska Cellforce för, med 0,1 GWh. Det vanligaste katodmaterialet är NMC (nickel, mangan och kobolt), tätt följt av koboltfria LFP (litiumjärnfosfat) som tillsammans med solid state-batterier är på frammarsch.

Tyskland – Europas batteriindustri i ett nötskal

Tyskland är även en tacksam nation för att exemplifiera den europeiska batteriindustrins mångfald. Här finns Tesla i Grünheide, som tidigare antytt att fabriken ensam skulle kunna uppnå en kapacitet om hela 200 GWh och ett personalbehov på närmare tiotusentalet, och EAS i Nordhausen med 40 personer som ska möjliggöra 0,5 GWh. Medan Volkswagen-ägda Powerco är uteslutande inriktat på personbilar, skippar Univercell området helt och fokuserar på energi, anläggningsmaskiner, robotar, sjöfart och elektriska flygplan. Rörande katodmaterial använder kinesiska Svolt flest kombinationer, närmare bestämt NMC, LFP och koboltfria NMX (75 procent nickel och 25 procent mangan).

Brett applikationspann  

Av 40 bolag är 13 helt inriktade på fordonsindustrin, vilket räknar in personbilar, skåpbilar, bussar och lastbilar. Av dessa har 20 ett blandat kundklientel från i snitt tre segment. Den vanligaste kombinationen är fordonsindustri, stationär energilagring och industriella applikationer i form av nyttofordon och robotar. Resterande sex bolag är inte verksamma inom fordonsindustrin, utan lägger fokus på två eller fler andra sektorer. Här återfinns till exempel nyttofordon (anläggningsmaskiner, etcetera), sjöfart, rymd-och luftfart, jordbruk, tåg, försvar, telekommunikation, medicinteknik, laddningsstationer och vid ett par inslag även sportbilar.

Tusentals direkta jobb

Om den europeiska batteriindustrins rekryteringsbehov kan realiseras kan det bli en guldgruva för human resources. Baserat på vad celltillverkarna själva har kommunicerat ligger det totala behovet på strax över 120,000 personer fram till och med 2030. Och då är vi tiotusentals arbetstillfällen under det norska konsultföretaget Menons prognos, som uppgår till 150,000 anställda.

Tittar man på det europeiska råvaruengagemanget EIT Raw Materials kompetensrapport från i mars 2021 ligger rekryteringsbehovet för en fabrik med en årlig kapacitet på 32 gigawattimmar på mellan 2,900 till 5,800 personer. Som ett räkneexempel tenderar en gigawattimme generera 90 till 180 direkta jobb och mellan 350 till 1,400 i batteriindustrins värdekedja.


Evertiqs kartläggning av den Europeiska batteriindustrin kommer att presenteras i sin helhet under Evertiq Expo i Tammerfors den 30 november.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
© 2024 Evertiq AB 2024-11-20 12:51 V23.2.3-1