Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Sono Motors
Elektronikproduktion |

Solceller på bussar i norr

Sono Motors är i farten med att testa ett solcellskit för bussar i norra Sverige. Den tidigare Nevs-partnern har samtidigt säkrat nya kunder i Scania och LLT.

Vi befinner oss mitt i en omfattande elektrifiering av transportsektorn. Medan personbilarna ofta hamnar i fokus tillhör bussegmentet ett där det sker stora förändringar. Men inte enbart med batterier, utan solceller. 

Fordonsjätten Scania och Luleå Lokaltrafik (LLT) ser att solcellsteknologier kan bli ett alternativ för framtidens elektriska bussar. Tyska Sono Motors teknologi, till och med. 

”LLT:s mål är att tillhandahålla kollektivtrafik som har minsta möjliga påverkan på miljön. Detta projekt är en del av vårt arbete med att utvärdera ny teknik och minska vårt koldioxidavtryck. År 2030 kommer hälften av våra bussar att vara helt eldrivna. Solutrustade dieselbussar kommer att hjälpa oss att lära oss fördelarna och nackdelarna med denna teknik. Sol är en av framtidens storskaliga energikällor och det är bra för oss på LLT, klimatet och Luleå stad att få mer kunskap och insikt om hur solteknik kan implementeras som en framtida mobilitetslösning”, säger Jonas Vinblad von Walter, vd för LLT, i ett pressmeddelande. 

Den tidigare Nevs-kunden inledde tidigare i höstas en testning av dieselbussar från Scania och LLT utrustade med solceller. Enligt pressmeddelandet är sex exemplar av Scania-modellen K320 i drift med solceller. 

"Solar Bus Kit har potential att minska både mängden fossila energikällor som används och CO2-utsläpp. För Scania är det fantastiskt att kunna testa soltekniken för bussar i verkliga förhållanden med en kund som vi vet har liknande mål och som vi också har en lång och etablerad relation med”, säger Rutger Hörndahl, Senior Technical Rådgivare Scania Bussar och turistbussar, i pressmeddelandet. 


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-2
Annons
Annons