MMAB: ”Vi tar omedelbart en ledande position i Skandinavien”
Icapes förvärv av Malmö Mönsterkort AB slog ned som en bomb. Efter över 50 år hamnar Sveriges äldsta tillverkare av mönsterkort i händerna hos en global aktör. Men det bringar enbart fördelaktiga synergier, menar Tobias Hjelm, vd för det sydsvenska bolaget.
Icape har befunnit sig på en förvärvsoffensiv sedan det föregående året. Under årets lopp har mönsterkortsleverantören hunnit med att köpa totalt fem europeiska bolag – från franska Cebisa i januari, till att nyligen ha förvärvat Malmö Mönsterkort. Fram till dess har även tyska Safa2000, danska Møn Print och portugisiska Lusodabel landat i koncernen.
Icape har hittills köpt på sig leverantörer av mönsterkort. Bolag utan egna fabriker, det vill sägaMed MMAB ombord förändras bilden av Icape som en stor mönsterkortsleverantör, till en aktör som nu även kommer ha tillverkning i Europa. Tobias Hjelm, vd för MMAB, ser ett bolag som har en offensiv strategi och som nyligen har investerat mycket i den skandinaviska marknaden.
”Då MMAB är en etablerad producent och leverantör på den nordiska marknaden har det också varit naturligt för Icape att föra dialog kring ett potentiellt förvärv. Från MMAB:s sida letade vi efter en stark partner för att säkerställa framtiden för vårt företag, och Icape Group vill skapa tillverkningsmöjligheter i Europa för sina kunder samt utöka sin närvaro på marknaderna i Nord- och Östeuropa. Med dessa gemensamma faktorer och synergier blev det till slut affär,” berättar Hjelm för Evertiq per mejl.
Investeringarna har tagit form genom lageranläggningen i Örebro, som Evertiq besökte, och ovan nämna Møn Print. Men vad kommer hända med lagret i Örebro, och vad kommer det att spela för roll?
”Anläggningen i Örebro kommer att finnas kvar och kopplas till MMAB. Det är en strategisk plats för Icape Group med helt nya kontor och ett stort lager där vi kan lagra och skicka varorna med många lagerhanteringsalternativ. Icape Groups närhetspolicy är ett viktigt inslag. Då det är viktigt att samverka med kunderna på en lokal nivå, där vi kan ta fram snabba och effektiva lösningar, med samordning av det lokala teamet och den globala organisationen,” förklarar Tobias.
MMAB har i dag en fabrik som har genomgått stora uppgraderingar de senaste åren. Utöver sin nordeuropeiska verksamhet har man två dotterbolag i Östeuropa, ett i Ungern och det andra i Tjeckien, samt en inköps- och logistikanläggning i Kina. Så, vad finns det för möjligheter för de båda parterna i detta.
”Ett av Icapes mål är att erbjuda nya tillverkningsalternativ till sina kunder utanför Asien. Det var också anledningen till förvärvet av fabriken i Sydafrika, Trax Group. Och med MMAB får Icape Group en europeisk fabrik för prototyper och små serier, för att på så sätt stärka sitt nätverk. För MMAB är det en enorm möjlighet eftersom Icape Groups fotavtryck redan är viktigt i norra Europa. Vi kommer att kunna dra nytta av Icapes erfarenhet, storlek och styrka för att öka vår fabriks prestanda, men också deras enorma nätverk bestående 80 fabriker i kombination av ett servicekontor i Kina, bemannat med 300 anställda. Med denna sammanslagning tar vi omedelbart en ledande position på den skandinaviska marknaden,” säger Tobias.
Hur ser du på att en av Sveriges två enda mönsterkortstillverkare hamnar hos en global aktör?
”Det är mycket goda nyheter att gå med i Icape Group. Att nu vara en del av denna organisation innebär att vi kommer att få tillgång till nya resurser för att förbättra vårt utbud till våra kunder,” säger Tobias.
Tobias Hjelm avslutar med att berätta att med Icape i ryggen finns det nu stora chanser att beläggningen i fabriken i Malmö får sig ett lyft.
”Vi är kvar i samma team, i samma land, men med mycket mer kraft att utveckla vår affärsenhet och vår fabrik. Icape Group har också fina möjligheter att belägga vår fabrik, då efterfrågan är kraftigt växande på europeisk mönsterkortsproduktion. Båda företagen kommer att dra stor nytta av varandra och i slutändan kommer våra kunder att vara de stora vinnarna,” avslutar Tobias Hjelm.