Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Luvly / Tina Axelsson (montage)
Elektronikproduktion |

Efter mycket hysch-hysch – Luvly visar upp sin egna elbil

Den stockholmska elbilsuppstickaren Luvly har varit förtegen om utvecklingen av sitt elektriska passagerarfordon. Men för ett par veckor sedan är de första bilderna släppta på vad man döpt till Luvly O. Till Evertiq berättar grundaren, Håkan Lutz om planen att röra om i innerstadstrafiken.

Har du synpunkter på personbilarnas ibland storskaliga yttre i den myrstacksliknande innerstadstrafiken? Då är sannolikheten att du klickar med Håkan Lutz stor.

Stockholmska Luvly ligger bakom en patenterad plattform för konstruktion och tillverkning av lätta elektriska stadsfordon. Under ett telefonsamtal berättar Håkan hur han, bortsett från sitt teknik- och miljömässiga intresse, fick idén till konceptet

”Tittar man på vad bilar levererar i förhållande till hur de är konstruerade får man ur ett stadsperspektiv i praktiken väldigt lite tillbaka. Det må vara bekvämt och säkert, men för korta sträckor – som oftast involverar bara en person – nyttjar man sällan allt man får från SUV:ar och andra större fordon. Ett slöseri, anser jag, säger Håkan till Evertiq.

Plattformen ska enligt bolaget förmedla ”hög säkerhet, låg vikt, kostnad och miljöpåverkan”.

”Fordonet är mycket mindre, fungerar på samma sätt som andra fordon, men tillhandahåller de väsentliga funktionerna för kortare sträckor. Och för en billigare prislapp,” säger Håkan. 

Resultatet som presenterats i slutet på november går under namnet Luvly O. För en prislapp på 10,000 euro, motsvarande drygt 110,000 kronor, får man – när de väl har lanserats – ett fordon till större delen tillverkad i komposit med en räckvidd på 100 kilometer och en topphastighet på 90 kilometer i timmen. 

Tillverkningen kommer enligt Lutz ske i vad man kallar för mikrofabriker placerade runt om i världen, och som kan drivas av företag via en licens som utfärdas av Luvly. Till Södermanlands nyheter berättar Håkan Lutz att man även kommer att upprätta en egen fabrik i syftet att demonstrera fordonet och tillverkningsprocesserna. 

”Vi planerar att bygga en fabrik i Stockholmsregionen. Det kan bli Nyköping men den kan också placeras någon annanstans,” säger Håkan till tidningen. 

På frågan om vart i världen man tänker sig att dessa fordon kommer rulla runt på gatorna har bolaget tagit sikte på andra ställen än Sverige. Till exempel i Frankrike eller Spanien. 

”Vi riktar in oss på större städer, som har en befolkning på åtminstone ett par, tre miljoner invånare”. 

En grupp av investerare, bland annat Sörmlandsfonden och några affärsänglar i dess nätverk, har kommit överens med det stockholmsbaserade  bolaget Luvly om investeringar i form av ägarkapital.
 


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons