Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
Mönsterkort |

Möt Europas nyaste mönsterkortsbolag – Confidee

Sedan November förra året har Evertiq rapporterat om att en ny, hemlig, mönsterkortsaktör kommer att kliva in på marknaden under januari 2023. Nu är 2023 här och hemligheten är inte längre hemlig.

Till en början var allt vi fick en länk till en webbplats med titeln "Watch us launch" och möttes av en nedräkning till januari 2023 och ett löfte om ett företag som kommer att ta "PCB compliance to the next level." Efter lite grävande kunde vi konstatera ett IP hemmahörande i Norge, men där tog spåret slut. Samma anonyma källa hörde under december av sig igen, denna gång med mer information, och även information som bekräftade vår misstanke om att företaget har norska band.

Teamet bakom ”Watch us launch” kommer att ledas av Vidar Olsen som verkställande direktör. Namnet känns nog igen av en hel del då han är tidigare Chief Procurement Officer för Elmatica – som förvärvades av NCAB i oktober 2021. Evertiq försökte få kontakt med källan för ytterligare svar på våra frågor – dessa svar kom idag.

Den anonyma källan har visat sig vara ytterligare ett välbekant ansikte från Elmatica, nämligen Guro Krossen, och det finns fler bekanta ansikten i det nya bolaget.

I ett pressmeddelande presenteras vi för Vi presenterar Confidee, Europas senaste efterlevnadspartner för mönsterkortsindustrin. Som tidigare rapporterats kommer bolaget att ledas av Vidar Olsen som axlar rollen som Chief Executive Officer (CEO), Raymond Goh kliver in som Chief Operations Officer (COO) och Robert Kurti är Chief Information Officer (CIO).

– Vårt inträde på marknaden kommer att vara en game changer i branschen, speciellt när det gäller hantering av efterlevnadsdata, säger Vidar Olsen i pressmeddelandet.

Vidar förklarar att för att kunna hantera efterlevnadsdata korrekt måste man, i rent praktiska termer, börja om från början för att förstå efterfrågan och krav från institutioner, regeringar, tillverkare och kunder för att kunna bygga ett IT-system, bokstavligen kodrad för kodrad.

Confidee kommer att utgår från sitt huvudkontor i Oslo, Norge men med lokala försäljningskontor. Från och med januari 2023 består företaget av 11 kollegor, alla med i genomsnitt mer än 20 års erfarenhet från branschen.

Resten av teamet består av Asle Høibybråten som Operations Manager, Anders Evensen som Compliance Manager, Torger Edland som försäljningschef Norge, Michel Buia som försäljningschef Frankrike, Janne Persson som försäljningschef Sverige, Torben Hajslund som försäljningschef Danmark, Guro Krossen som Communications Manager och Feti Jashari som Senior Software Engineer.

När Vidar Olsen avslöjades som vd för företaget skickade Evertiq ut frågor till den mystiska källan som försett oss med dessa nyhetstips; som nu avslöjats som Guro Krossen – som tidigare jobbade för Elmatica.

Vad var det ni såg saknades på marknaden som gjorde att ni faktiskt tog steget att etablera företaget?

– Tja, det är väl ganska lätt. Efter decennier i branschen hittade vi en nisch och ett tomrum på marknaden som historiskt sett ingen har betjänat, eller dokumenterat korrekt, nämligen efterlevnad. Vi ville ändra på detta, så idén att skapa och starta något för att betjäna denna nisch var tydlig. För att kunna hantera efterlevnadsdata behöver man börja utveckla ett system från grunden, detta har vi gjort och kommer att fortsätta göra. idag lanserar vi företaget med 11 mycket motiverade kollegor, förklarar Vidar Olsen för Evertiq i ett mailat uttalande

Samtidigt som det är ett nytt företag menar Vidar att Confidee har en rigorös och djugående förståelse för alla aspekter av mönsterkort, från design till ”EoL” och är ett av de mest erfarna teamen i branschen.

Hur kommer Confidee att starta 2023?

– Vi har räknat ner sedan mitten av november och har sett fram emot denna dag. Jag kan säga att 2023 ser mycket lovande ut, vi räknar med att tredubbla antalet kollegor i Confidee inom tre år. För närvarande har antalet aktörer inom kretsbranschen sjunkit stadigt och vi upplever att kunderna efterfrågar mer konkurrens på marknaden.Den globala marknaden är utmanande, och detta är en stor möjlighet för nya aktörer då de är mer flexibla, kundfokuserade, villiga och kan utforska nya möjligheter och utmaningar befintliga kostnadsnivåer, avslutar Olsen.

Annons
Annons
2023-02-01 23:01 V20.12.5-2
Annons
Annons