Ny milstolpe för Hanza – spräckte miljardvallen
För första gången hittills har kontraktstillverkaren Hanza nått en miljard kronor under ett enskilt kvartal.
Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet 2022 ökade med 40 procent och landade precis över en miljard kronor, jämfört med 717 miljoner kronor under samma kvartal året innan. Rörelseresultatet (EBITA) under kvartalet ökade till 63,3 miljoner kronor från 43,1 miljoner kronor under samma period 2021 vilket också innebär att det var det högsta hittills för ett enskilt kvartal.
Resultat efter skatt uppgick landade slutligen på 39,8 miljoner kronor, en ökning från 25,2 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2021.
– Det fjärde kvartalet gav en stark avslutning på ett framgångsrikt år. Vår omsättning nådde för första gången 1 miljard kronor under ett enskilt kvartal, vilket medförde en årsomsättning över 3,5 miljarder kronor. En ökning med hela 1 miljard kronor jämfört med år 2021, säger vd Erik Stenfors i rapporten.
Nettoomsättningen för helåret ökade med 41 % och uppgick som sagt till 3,5 miljarder kronor jämför med 2,5 miljarder kronor under 2021. Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 212 miljoner kronor, en klar ökning från 143,4 miljoner kronor under året innan. Resultat efter skatt uppgick till 121,3 miljoner kronor, jämfört med 80,2 miljoner kronor för helåret 2021.
– Vi ser ingen avmattning i efterfrågan och går in i år 2023 med en rekordhög orderstock. En orsak är vår kundbas som består av stabila bolag i branscher som inte påverkas direkt av en nedgång i konsumentledet, såsom energibolag, säkerhetsprodukter, returautomater, försvarsindustri, gruvindustri med mera, förklarar Erik Stenfors.