Ny anläggning för återvinning av elbilsbatterier byggs i Halmstad
Med en ökande elbilsförsäljning och stigande efterfrågan på råvaror för batteritillverkning höjs kraven på att batterierna ska kunna återvinnas i större utsträckning. Just därför satsar Stena Recycling på en ny återvinningsfabrik.
Målsättningen är att bli en av de ledande aktörerna inom återvinning av fordonsbatterier i Europa. För att nå det målet kommer Stena Recycling att initialt investera en kvarts miljard kronor i en ny anläggning i Sverige. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att 95 procent av ett batteri ska kunna återvinnas vid den nya anläggningen. Samtidigt investerar man 100 miljoner kronor i batteriuppsamlingscentraler i Europa.
Stena Recyclings planer ligger i tiden, EU-kommissionen har lämnat förslag på en ny batteriförordning som bland annat ställer krav på att batteritillverkarna ska använda återvunnet material i tillverkningen redan 2030. En annan del är att återvinningsföretag ska uppfylla både generella återvinningsnivåer för hela batteriet samt specifika återvinningsgrader för viktiga metaller såsom litium, kobolt, koppar och nickel.
– Den föreslagna EU-förordningen, i kombination med den ökande elektrifieringen av fordon och andra produkter, innebär att trycket kommer vara enormt stort på att hitta lösningar för att återvinna batterier. Stena Recycling kommer därmed få en nyckelroll i fordonsindustrins elektrifieringsprocess. Marknaden för batteriåtervinning är på stark frammarsch och uppskattas vara värd globalt 260 miljarder kronor inom 10 år, säger Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries på Stena Recycling Group i pressmeddelande.
Mineraler så som kobolt, litium och nickel kommer, via bolagets återvinningsprocess att kunna tas tillvara på och åter användas i tillverkningen av nya batterier. Enligt Stena Recycling kommer den nya anläggningen att ha kapacitet att återvinna 10,000 ton batterimaterial per år.
Frågan om batteriåtervinning uppmärksammas även av myndigheter och Stena Recycling fick i fjol 70,7 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten, som har gått till bygget av anläggningen. Den nya anläggningen byggs i Halmstad och planeras att vara igång under våren 2023.