Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Defunc
Elektronikproduktion |

Svenska hörlurar ska produceras i Indien

Svenska Defunc, som sedan tidigare har haft sin produktionsverksamhet i Shenzen-provinsen i Kina, kommer att starta lokal tillverkning av utvalda produktkategorier i Indien. "Vi blev vi ödmjuka för scenarier som uppstod i samband med lockdowns", säger grundaren Johan Wahlbäck.

Defunc gjorde entré på den indiska marknaden redan i november förra året, och i samband med att försäljningen tar fart på allvar startar bolaget också lokal tillverkning i landet. Efter den huvudvärk som uppstod under pandemin med nedstängningar av hela städer, långa ledtider och ovisa fraktmöjliheter ser bolaget fram emot bland annat i kortare time-to-market, sänkta tullkostnader och en effektiviserad supply chain-process i och med beslutet.

Det svenska företaget skriver i ett pressmeddelande att produktionen som nu startas upp i Indien också kommer att ha ett fokus på den lokala marknaden, i alla fall i ett första skede. I ett andra steg vill man starta produktion för bolagets marknader i Mellanöstern, Turkiet och ett antal övriga europeiska länder. Den stora vinningen med att förlägga del tillverkning i Indien är att man blir mer konkurrenskraftigt som bolag,  i alla fall om man jämför med varumärken som enbart tillverkar i Kina och därmed betalar 25 procent i tull.

Johan Wahlbäck, vd och grundare av Defunc, förklarar i pressmeddelandet att man redan har en framgångsrik produktionsverksamhet på plats i Shenzen-provinsen i Kina, men att man tidigt blev övertygade om att det fanns en stor potential samt fördelar med att även ha tillverkningsverksamhet i Indien.

– Analysen som visade kortare time-to-market, sänkta tullkostnader och en effektiviserad supply chain underlättade förstås beslutet ytterligare, säger Johan Wahlbäck.

Defuncs tillverkningspartner Salora räknar med att under 2023 komma upp i en rullande försäljningsvolym för Defunc om 1 miljon enheter per år. 

– Efter att ha drivit global verksamhet under pandemin blev vi ödmjuka för scenarier som uppstod i samband med lockdowns, ökade fraktkostnader och längre ledtider. Det har helt enkelt gjort oss mer innovativa och riskmedvetna på samma gång, och därför känns det här beslutet som ett naturligt steg för bolaget, avslutar Johan Wahlbäck.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons