Hövding sålde defekta produkter
Enligt en rapport från Uppdrag Granskning har svenska Hövding under en längre tid medvetet sålt hjälmar med ett känt konstruktionsfel. Man har sedan skyllt felen på mjukvaruproblem.
Företaget bakom airbag-cykelhjälmen befinner sig just nu i blåsväder efter att Uppdrag Granskning publicerat ett avsnitt där tidigare påstådda mjukvarufel i själva verket var konstruktionsfel som mörkats.
Uppdrag Granskning påpekar att bolaget utåt bemött denna kritik med att säga att det handlar om ett mjukvaruproblem och att detta är något som kan lösas med uppdateringar. Dock så avslöjar en dold inspelning inifrån företaget att Hövding redan hösten 2022 visste att det handlade om ett konstruktionsfel. Enligt bolagets tekniker bottnar problemet i fretting corrosion, nötningskorrosion, vilket i sin tur kan orsaka problem med strömtillförseln från batteriet.
”Vi skeppar ut vad jag kallar... ofriska Hövdingar”, säger en konsult när vd och vice vd är närvarande.
Kunder som har reklamerat sina defekta produkter ersätts sedan med hjälmar som har samma typ av problematik.
I rapporten framkommer det att bolaget inte valt att återkalla sina produkter och skriver i ett mejlsvar till Uppdrag Granskning att det är “tråkigt om någon enstaka kund känner sig besviken med att inte ha fått information om de bakomliggande tekniska orsakerna”.
Hövding hävdar även att efyer en ny uppdatering av mjukvaran från i mars i år har reklamationerna att minska med 97 procent och menar att det aldrig varit någon risk för kundernas säkerhet.