Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Zparq
Elektronikproduktion |

Almi Invest GreenTech investerar i Zparq

Zparq har utvecklat en marin podmotor – som beskrivs som världens mest kompakta elektriska marinmotor för propellerframdrift. Nu får bolaget stöd från Almi Invest GreenTech i form av 11,3 miljoner kronor.

Med eldrift kam man sänka driftskostnaderna och samtidigt minska utsläpp av växthusgaser. Elektrifiering av transportsektorn ökar takten och sker nu inte bara för personbilar utan också inom den marina sektorn – både när det kommer till fritidsbåtar och kommersiella fartyg.

Almi Invest GreenTech investerar 11,3 miljoner kronor i en nyemission om 28 miljoner kronor och leder finansieringsrundan tillsammans med den nyetablerade klimatfonden Santander InnoEnergy Climate Fund som initierats av den europeiska storbanken Banco Santander. Befintlig investerare KIC InnoEnergy deltar också. 

Pengarna kommer att kommer användas för att förbereda sig för serietillverkning, tillverkning av pilotserie, beta-tester samt arbete med kommersialisering, det framgår av ett pressmeddelande.

Zparq erbjuder elmotorer och kompletta drivlinor för fritidsbåtar och kommersiella fartyg. Målet är miljövänlig, effektiv och tyst framdrift med minimalt underhåll och låga driftskostnader. Zparqs menar att den kompakta designen av deras produkt minskar råmaterialåtgång och CO2-avtryck med mer än 50 procent i produktion.

– Zparks innovation medför fördelar som lågkostnad, designfrihet, moduläritet, lågt vattenmotstånd, litet underhåll, robusthet, hög verkningsgrad samt låg vikt. Sammantaget bygger det ett mycket starkt värdeerbjudande som kan göra Zparq till en av vinnarna i elbåtsracet, med stor potential att accelerera elektrifieringen av marina drivsystem och bidra både till sänkta utsläpp av växthusgaser och en förbättring av den marina miljön, säger Boris Gyllhamn, Investment Manager på Almi Invest GreenTech, i pressmeddelandet.

Av den globala båtparken på cirka 28 miljoner fritidsbåtar har idag ca 75 procent utombordsmotorer och en nästan försumbar andel elektrisk framdrift. Bolaget estimerar att dessa släpper ut ca 50 miljoner ton CO2 per år, motsvarande hela Sveriges årliga utsläpp. Mer än 800 000 utombordsmotorer och cirka 200 000 inombordsmotorer säljs årligen. 

Målet för bolaget är nu att nå en framgångsrik lansering och försäljning på den nordiska marknaden. Zparq har för närvarande pågående projekt med flera OEM-partners och båtbyggare kring bolagets 10kW och 50kW motorer och siktet är att ha flera enheter i vattnet redan denna sommar.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1