Sigma spelade en roll i utvecklingen av Nevs Emily GT
Under de senaste veckorna har en tidigare hemlig elbil fått mycket uppmärksamhet. Det handlar om självklart om Nevs Emily GT. Nu lyfter Sigma Industry upp handen och avslöjar att flera av bolagets ingenjörer varit med i utvecklingsarbetet.
Syftet med Emily GT var att utveckla en bil som visade fördelarna med ”in-wheel” motorteknik, det vill säga en motor på varje hjul. Projektet startade redan 2019 och efter bara 10 månader fanns det, enligt Sigma Industry, en färdigutvecklad fullt körbar bil med unik teknik.
Varje hjulmotor är på 120 hästkrafter, totalt 480 hästkrafter, som ger en acceleration upp till 100 km/h på dryga tre sekunder.
Sigma skriver att bolaget har varit med inom flera områden i Emily projektet där både en helt ny komplett interiör utvecklades samt en mekanisk arkitektur för att integrera hjulmotorerna. Bland annat har ingenjörer från Sigma arbetat med visualisering, extern & intern ytmodellering, chassiutveckling, mjukvaruutveckling och ergonomi.
– Vi har lång erfarenhet inom fordonsutveckling och elbilar och är idag involverade i flera spännande projekt hos våra kunder. Det är väldigt roligt att vi fick vara delaktiga i Emily med dess unika hjulmotorer och en prestanda som slår de flesta elbilar på marknaden. Dessutom utvecklades den och byggdes på bara 10 månader vilket är otroligt snabbt, säger Magnus Liljeqvist, marknadschef Sigma Industry i pressmeddelandet.
Enligt Nevs det nu flera biltillverkare och investerare som är intresserade av att köpa bilen och ta över projektet.