Alelion, Saab och LTU i forskningsprojekt on flygteknik
Alelion, Saab och Luleå tekniska högskola startar nu forskningsprojektet AI Factory for Aviation, AIF/A. Parterna siktar tillsammans på att ta fram en AI-lösning för faktabaserat beslutsfattande vid drift och underhåll av flygplan.
Tidigare i veckan fick Vinnova – som delfinansierar projektet – i uppdrag av regeringen att stärka flygteknisk forskning, utveckling och innovation genom en ny programperiod av det Nationella flygtekniska forskningsprogrammet. Detta innebär en satsning som uppgår till totalt 400 miljoner kronor.
Svenska aktörer jobbar för att bidra till en reducering av flygets globala utsläpp genom utvecklandet av nya tekniska lösningar. Denna flygtekniska forskningen kan även stärka svensk industris konkurrensförmåga.
Alelion skriver i ett pressmeddelande att den satsning inom flygteknik som sker i Sverige är högintressant och att bolaget kan bidra med kunskap kring batterisystem och styrning av batterier.
– Tillsammans med våra partners Saab och LTU kan vi gemensamt hitta lösningar för att optimera den totala användningen av energi på till exempel en flygplats, säger Åsa Nordström, vd för Alelion Energy Systems i ett pressmeddelande.
Nyckelordet för projektet AI Factory for Aviation är asset management – att hitta datadrivna modeller för att på bästa sätt använda och underhålla konventionella och eldrivna flygplan samt flygplatsens infrastruktur i sig. Målet är att skapa säkra system med optimerat underhåll och livslängd.
Alelion bidrar som sagt med batteriexpertis inom underhållsfrågor, livslängd och infrastruktur. Luleå tekniska universitet har AI-kompetensen och utvecklar datadrivna modeller för asset management. Saab är projektets koordinator och bidrar med sin erfarenhet och kunskap inom flyg.
Den AI-drivna modellen kommer att kunna appliceras även på andra användningsområden än flyg. Projektet delfinansieras som sagt av Vinnova och kommer att pågå till våren 2026.