Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© European Union 2021
Elektronikproduktion |

Enbart återvinning kan inte mätta EU:s metallefterfrågan

Trots återvinningsincitaments potential och LKAB:s rekordfynd kommer EU ha svårt att säkra tillräckligt med kritiska metaller för den växande elfordonsflottan, visar en kartläggning från Chalmers.

Tillsammans med det schweiziska forskningsinstitutet EMPA kartlade Chalmers Maria Ljunggren metaller i  EU:s befintliga fordonsflotta. På uppdrag av EU-kommissionen visade genomgången att andelen kritiska metaller har ökat kraftigt. Flera sällsynta jordartsmetallerna återfinns finns bland de som har ökat mest. 

– Neodym och dysprosium har ökat med runt 400 respektive 1 700 procent i nya bilar under perioden, och detta redan innan elektrifieringen slagit igenom, säger Maria Ljungren, docent i hållbara materialsystem, i ett pressmeddelande 

Förutom att minska EU:s importberoende av ett fåtal länder behöver fordonstillverkare återvända till ritbordet.

– Om återvinningen ska öka behöver bilarna vara designade så att dessa material kan tas tillvara, samtidigt som incitament och flexibla processer för mer återvinning behöver finnas på plats. Och så ser det inte ut i dag, säger Maria Ljunggren, från Chalmers. 

Ytterligare fokus bör ligga på att EU:s medlemsländer "utforskar sina geologiska resurser" för att utöka prospektering på hemmaplan. Neodym är en av flera mineraler som LKAB nyligen identifierat i det som de tidigare i år beskrev som den nu största kända fyndigheten i sitt slag i Europa. Maria Ljungren kallar fyndet ”mycket intressant”.

– Inte minst när det gäller fyndet av neodym som används i magneter i bland annat elmotorer. På sikt kan det förhoppningsvis bidra till att vi blir mindre importberoende, säger hon. 

Även möjliga ersättningsmaterial för de metaller som används idag behöver utforskas, enligt pressmeddelandet. 


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-06-13 13:49 V22.4.55-2