Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Jonas Samuelson Electrolux
Elektronikproduktion |

Försäljningsdipp på en orolig marknad för Electrolux

Alltmer prismedvetna kunder som valt bort Electrolux drev under det andra kvartalet ner företagets organiska försäljningen med drygt 8 procent. Så även att färre bostäder byggs.

Det är framförallt i Europa som minskat bostadsbyggande och färre renoveringar negativt påverkat försäljningsvolymer. 

"Det svaga läget avseende marknadsefterfrågan med lägre köpkraft hos konsumenterna, som resulterade i att fler konsumenter sökte sig mot lägre prissegment, fortsatte också under det andra kvartalet", säger Electrolux VD och koncernchef Jonas Samuelson i ett pressmeddelande om den senaste kvartalsrapporten. 

I USA fortsätter Electrolux en betydande omställning samtidigt som koncernen som helhet arbetat med kostnadsbesparingar. Med flygfrakt nu ner på minimum, inköp på spotmarknaden, förbättrad tillverkningseffektivitet och efter att ha rott i hamn nya priser för sjöfrakt hoppas företaget att läget ska lugna sig. 

"De flesta förutsättningarna för en stabil verksamhet är nu på plats", skriver Jonas Samuelsson.

Personalstyrkan har minskat med drygt 3 100 anställda. Målet att nå en total minskning på 3 800 jobb kvarstår.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1