Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Wikimedia Commons / Kurtkaiser
Elektronikproduktion |

Kinesisk elbusstillverkning smutsigare än tidigare känt

Stora risker för bland annat tvångsarbete vid tillverkning av elbussar och batterier i Kina. Det framgår av en ny rapport som svenska kollektivtrafikbolag tagit del av, rapporterar Ekot.

Rapporten, som fyra kollektivtrafikbolag beställt från en samverkansorganisation som heter ETI, avslöjar övergrepp mot mänskliga rättigheter inom fler områden och mot fler grupper än vad transportbranschen tidigare känt till. Det rapporterar Ekot i ett nyhetsinslag från idag.

Ekot berättar att rapporten granskar riskerna för bland annat tvångsarbete och utnyttjande av minderåriga praktikanter, detta med hjälp av uppgifter från både sociala medier och officiella dokument. 

Enligt Mari Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken, som är ett av bolagen som beställt rapporten som ett underlag inför kommande upphandlingar och leverantörskontakter, nämns "ett antal företag eller leverantörer i rapporten". En tillverkare i rapporten uppger Skånetrafiken och Region Stockholm att man har bussar ifrån. 

Rapporten kommer innebära konsekvenser och betydelse, står det - både i framtida upphandlingar för kollekivtrafikbolagen, men också sett till elektrifieringen och den gröna omställningen.

"Med den här rapporten finns ett helt annat bevisläge och en riskbild som man behöver ta hänsyn till," säger Helen Maaliinn Ölander på Region Stockholm till Ekot. 

Bland de kinesiska tillverkarna av elektriska bussar återfinns Yutong Bus, BYD Motors, Zhongtong Bus Holding och King Long United Automotive Industry. 


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1
Annons
Annons