Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Hanza
Elektronikproduktion |

All you need is (Orbit) One

Hanza har verkat under parollen ”All you need is one” – vilket bekräftas genom förvärvet av Orbit One. ”Nu kan ingen säga att Hanza inte är ledande även inom elektronik,” säger Erik Stenfors.

Det var som att en bomb briserade när pressmeddelandet att kontraktstillverkaren Hanza förvärvar branschkollegan Orbit One slog ner i inkorgen för två veckor sedan. Nu har allt lagt sig, och de berörda parterna är redo att tala ut.

Vid ett bord i ett konferensrum, mitt emot varandra, sitter Erik Stenfors, vd för Hanza, och Orbit Ones vd, Mattias Lindhe. Konkurrenter, men i grunden vänner, som nu står återförenade som kollegor.

”Mattias var faktiskt hos oss på Hanza en gång i tiden, han var med i utvecklingen av vår konsulttjänst MIG, [som innefattar en affärsanalys av tillverkningsprocesser med syftet att optimera produktionskedjan, red. anm.], säger Erik Stenfors till Evertiq över videolänk från Orbit Ones fabrik i Ronneby.

Vi ska vara ärliga med att vi blev tagna på sängen av att två kontraktstillverkare av den här kalibern går samman. Hanza och Orbit one är två bolag som har vuxit enormt under de senaste tio åren. Hanza hade innan förvärvet 19 fabriker sorterade i sex olika så kallade tillverkningskluster spridda över jordklotet. Orbit One finns i Sverige och i Polen och har nyligen genomfört stora investeringar i fabriken i Ronneby, Blekinge

Erik Stenfors berättar att man som verksamhet kan växa på olika sätt. Och när han resonerar kring köpet av Orbit One står det klart att det inte handlade om att bli större, utan att växa på ett annat vis.

”Vi köper inte bolag för att bli större – vi köper bolag för att bli bättre, vilket ska betyda ett ökat kundvärde. Allt kokas ned till att vi måste kunna se våra kunder i ögonen och svara på varför vi blev en bättre tillverkare genom ett förvärv. Här har vi då ett bolag som möter alla förvärvskrav, som delar samtliga av våra värderingar och har en otrolig kompetens, samt en stark kultur och en jättefin kundbas,” förklarar Stenfors.

För Orbit Ones del befann man sig i något som kan liknas vid ett vägskäl. Bolaget övervägde en resa mot en börsnotering, eller alternativet – världsherravälde.

”Vi i ägargruppen letade efter en långsiktig lösning, där det andra var att bygga något nytt, till exempel en ny stor spelare. Och när det kommer en existerande spelare, som Erik säger tickar av alla boxar, kändes det klockrent,” säger Lindhe, och berättar att det dessutom är väldigt lite kundöverlappning mellan bolagen, bara tre av över 180 delas mellan parterna.

I och med förvärvet är en stor del av Hanza 2025 – kontraktstillverkarens plan som innehåller finansiella mål, men även att expandera och effektivisera bolagets tillverkningskluster – redan nådda.

”Vi får en jättefin förstärkning till vårt centraleuropeiska kluster genom fabriken i Prabuty, Polen. Vi får två fantastiska fabriker i Sverige som är väldigt duktiga på automatisering och som har vunnit pris för sina kunskaper i LEAN,” säger Stenfors.

Hanza hade även som mål enligt sin 2025-plan att nå en omsättning på fem miljarder, men som redan nu är ett minne blott. Omsättning för 2023 uppgår nu till 5,2 miljarder kronor, varav hälften sker organiskt och resten via förvärv. Hanzas styrelse har därför sagt att de kommer att revidera målen och lansera nya i början av 2025.

Bolagets globala personalstyrka växer även den till totalt 3 000 anställda. Antalet SMT-linjer hos Hanza växer också ordentligt och går från åtta till 16, där man på köpet får man vad som dubbats till ”Sveriges mest moderna ytmonteringslinje”, belägen i Ronneby.

”Hanza har ibland setts mer som en specialist inom mekanik än elektronik. Med Orbit One försvinner det argumentet för gott, säger Stenfors.

Mattias Lindhe kommer ingå i koncernen för Hanza, och kommer ha en central roll i bolagets framtida vägval. Stenfors lyfter fram hans internationella bakgrund hos Flextronics, som Lindhe berättar innefattade ansvar för ett stort antal fabriker – från Malaysia, till USA:s västkust. Och det finns planer på en geografisk expansion, vilket Mattias kommer arbeta med

”Det är kunderna som avgör åt vilket håll det bär av. Under 2025 ska vi bestämma nästa expansion det i dialog med våra kunder, och året därpå planerar vi vara i gång,” säger Stenfors och tillägger: ”Det vi kan säga är att det kommer bli ett sjunde tillverkningskluster.”

Blir harmoniseringen mellan Hanza och Orbit One ett skolboksexempel på ett lyckat förvärv? Om ett år har vi svaret. Fram till dess ska man ska ta hand om kunderna och se till att medarbetarna landar rätt i den nya koncernen. Under tiden är det ”business as usual,” säger Stenfors.

Båda två menar att det än så länge har varit en väldigt enkel resa, där man efter redan ett samtal kände att detta var rätt och att man bara behöver "sy ihop det hela".

”Det säger något om förvärvets karaktär när dess enda svaghet kan liknas vid att välja rätt färg och form på fabriksskyltarna,” avslutar Mattias Lindhe.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1
Annons
Annons