Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Tesla
Elektronikproduktion |

Barnarbete kopplas till fordonsjättarnas elbilar

Eftertraktade mineraler kopplade till barnarbete har spårats till fordonsjätten Tesla. Det framgår av en omfattande granskning av Aftonbladet, där även konkurrenterna Volvo och BMW figurerar.

För fem år sedan gjorde Aftonbladet ett omfattande reportage om brytningen av mineraler i Afrika, då om kobolt. Nu är tidningen tillbaka med en ny granskning, från ön Madagaskar.

Aftonbladet förmedlar en stark skildring från ett av jordens mest exploaterade och klimatförändringshärjade platser, Bevia, där hela familjer ofrivilligt står längst bak i ledet i försörjningskedjorna tillhörande fordonsindustrin och batteriindustrin. Men det är inte kobolt det handlar om denna gång, utan en annan dyrgrip för den gröna omställningen – glimmer.

Glimmer används som ett isoleringslager runt batterier till elbilar för att förhindra att det fattar eld, men innan det kommer till det stadiet ska mineralen brytas i Bevia – och här av barn, framgår det av granskningen, och till priset av en krona per kilogram. Det glimmer som bryts på Madagaskar köps enligt granskningen sedan upp av två kinesiska bolag – Pamica och Mica Glory, som listar bland andra Tesla, BMW och Volvo som partners.

Samtliga av bolagen har policys om att barnarbete inte har en plats i de egna försörjningskedjorna. Men Aftonbladet har i sin granskning lyckats spåra leveranser av glimmer från Madagaskar, via Kina till just Tesla och Volvo. När tidningen söker upp BMW får man bekräftat av den tyska fordonsjätten att det finns ett affärsmässigt samröre med ett av bolagen. Volvo, å andra sidan, hämtar enligt Mica Glory glimmer i stället från Ryssland.

Volvo Cars presschef, Magnus Holst skriver i inledningen av en kommentar till Aftonbladet, efter att tidningen lagt fram de uppgifter som leverantören har uppgett att ”det finns inga förbud som innebär att man inte kan eller får köpa glimmer från Ryssland...”  

[…] Men när kriget bröt ut inledde vi tillsammans med vår leverantör omedelbart ett projekt för att hitta en ersättning till glimmer från Ryssland, säger Holst till Aftonbladet och uppger att man inlett ett byte till en annan leverantör.

Efter att Aftonbladet publicerat granskningen försåg X, tidigare Twitter, som ägs av Teslas grundare, Elon Musk, artikeln med en varning som säger att ”länken kan vara osäker” och att ”innehållet kan vara spamartat, våldsamt eller vilseledande för folk alternativt bryta mot X:s regler.”

Enligt organisationen TDH går det åt tio kilogram glimmer till varje elbil. Bland Pamicas övriga partners listas fordonsjätten BYD, batteritillverkaren Svolt, Bosch, Samsung, Dyson, Panasonic och Philips.

En Unicef-rapport från i fjol upp­skattade att minst 11 000 barn mellan fem och 17 år utnyttjas i glimmerbrytningen på södra Madagaskar. Långt fler löper risk att exploateras, skriver Aftonbladet. 


Annons
Visa fler nyheter
2024-06-13 13:49 V22.4.55-1