6 stora elektronikhändelser under 2023
Vad vore en slutspurt på året utan en tillbakablick på några av 2023 års största händelser som Evertiq har rapporterat? Här finner du bland ett stort förvärv, en campusrockad och en bakläxa.
Ett år har snart passerat, och har varit fyllt av fabriksetableringar, årsavstämningar med tillverkande bolag samt förvärv. Men det har också förekommit en rad tråkiga händelser, band annat i form av uppsägningar och ett flertal konkurser. Och den här sammanfattningen av 2023 är tänkt att inkludera inslag från samtliga.
Årets förvärv: Hanza köper Orbit One
Det är svårt att placera ett annat förvärv inifrån Norden i den här kategorin än just detta. Som vi skrev i mitten på december tog det här uppköpet oss lite på sängen, vi hade faktiskt inte kunnat tänka oss att två bolag av den här kalibern skulle sammanfogas. Men, så fel vi hade. Det fick vi bekräftat för oss inte bara en – utan två gånger. Först och främst genom det huvudsakliga bombnedslaget i inkorgen, men också genom signalerna som bolagens chefer, Erik Stenfors (Hanza) och Mattias Lindhe (Orbit One) skickade under vårt samtal över videolänk tidigare i december. Parterna har känt varandra i åratal, och för att summera hur givet förvärvet kändes för de båda lämnar vi över ordet till Lindhe.
”Det säger något om förvärvets karaktär när dess enda svaghet kan liknas vid att välja rätt färg och form på fabriksskyltarna.”s
Årets händelse: Campusrockaden på KTH – lärosätet lämnar Kista
Den 22 november stod det klart – Kungliga tekniska högskolan lämnar Kista för att flytta till lärosätets campus på Valhallavägen. Detta efter att högskolan tidigare under hösten gått ut med behovet av att spara pengar, närmare 150 miljoner kronor. Ett beslut som inte har kommit utan reaktioner, kanske flest från mot-sidan. Evertiq rapporterade om beslutet från start och följde sedan utvecklingen med hjälp av röster som är direkt berörda av rockaden. En av de mest vokala i detta är Carl-Mikael Zetterling, avdelningschef för elektronik och inbyggda system på KTH Kista, som uttryckte detta under ett telefonsamtal med Evertiq.
”Med tanke på att vi har genomgått en pandemi, en brist på komponenter och nu upplever en upprustning av halvledarindustrin hade jag förväntat mig något helt annat än en utredning om huruvida vi ska flytta härifrån.”
Men mitt i all frustration uttryckte Zetterlings kollega, Mikael Östling en smula hopp.
”Regeringen har ju tydligen betänkligheter med våra universitetsstyrelser i Sverige och har gett denna styrelse ett mandat på bara 17 månader. Deras ansvar tar alltså slut 1 oktober nästa år långt innan flyttkarusellen eventuellt drar igång. Dags för en visionär och uppdaterad styrelse med förståelse för omvärldsfrågor typ halvledarindustrin,” säger Östling till Semi14.
Årets återuppståndelse: Nevs hittar en köpare
Det tog sin lilla tid – men i samband med bilmässan eCar Expo i Göteborg i början på december kablade elbilstillverkaren Nevs vd, Nina Selander ut den stora nyheten att man hittade en köpare av Emily GT och Pons-projekten. Det blev till slut en kanadensisk aktör i form av EV Electra, som till lokalbefolkningens stora glädje meddelade att det kommer rulla ut bilar från Trollhättan igen.
"Det kommer att rulla ut bilar från Trollhättan igen. Vi gjorde detta förvärv fullt medvetna om att det kommer att behöva full backning hela vägen från utveckling till storskalig produktion", säger EV Electras vd och grundare, Jihad Mohammad, i ett pressmeddelande.
Nevs vd, Nina Selander stämde in i kören.
"Dagens besked är underbart. Engagemanget för att ha verksamheten i Trollhättan handlar inte bara om den lokala närvaron utan säkerståller också våra projekts unika identitet. Vi är två företag som förverkligar gemensamma drömmar och det är ett avgörande ögonblick för både Nevs och EV Electra," säger Nina Selander, vd för Nevs, i pressmeddelandet.
Årets livstecken: Europas första mönsterkortsfabrik på 20 år
Är livstecken en rättvis kategori, egentligen? Nå väl, vi låter rubriken till den ursprungliga artikeln tala för sig självt – fram till i november i var det trots allt två decennier sedan det dök upp en ny fabrik för mönsterkort i Europa. Och den som står för det här välkomna tillskottet är inga mindre än litauiska Teltonika. Bolaget är i skrivande stund i full färd med att resa fabriken i den litauiska huvudstaden Vilnius, närmare bestämt i Teltonika High-Tech Hill Technology Park, där den kommer sträcka sig över 33 000 kvadratmeter och sysselsätta omkring 6 000 personer om fem år.
Farthinder i elektrifieringen
Året har inte bara innehållit nya fabriker och investeringar, det har även förekommit en rad utmaningar och konkurser inom industrin som arbetar mot elektrifieringen av fordonsflottan. I början på året inleddes en ihållande storm som involverade laddboxföretaget Easee och Elsäkerhetsverket, som startade med att den norska laddboxen fick ett försäljningsförbud efter att flera saknar jordfelsbrytare och likströmsskydd, trots att dessa finns enligt bruksanvisningarna. Ett halvår efter detta lämnade Easees vd, Jonas Helmikstøl bolaget, tillsammans med 200 av bolagets anställda.
På vårkanten rapporterade Evertiq att batterispecialisten Nortical gått i konkurs. Bolaget har utvecklat en mjukvara för som samlar in data om batterianvändning i syfte att förbättra prestanda. Ett halvår efter det kom beskedet att uppstickaren Volta Trucks, som tillverkar elektriska lastbilar, också ansökt om konkurs.
Kort efter det meddelade batteritillverkaren Alelion från Göteborg om att bolaget beslutat att ansöka om konkurs på grund av akut uppkommen likviditetsbrist, detta efter en tvist med en kund gällande en order värderad till 150 miljoner kronor. Under tiden skulle det visa sig att även batteritillverkaren Nilar brottats med likviditetsproblem.
Conny Ingelsson, ombudsman på IF-metall, säger i ett inslag från SVT Nyheter att man togs på sängen av beskedet från Nilar.
"Det kom som en överraskning," säger Conny och tillägger att man har en "ny, bra produkt" och att det borde finnas kunder som är intresserade, men instämmer med att det är svårt att växla upp om det inte finns kapital.
Årets bakläxa: Barnarbete kopplas till fordonsjättarnas elbilar
Aftonbladet publicerade nyligen en omfattande granskning från Madagaskar, där eftertraktade mineraler kopplade till barnarbete har spårats till fordonsjättar.
Tidningen förmedlar en stark skildring från ett av jordens mest exploaterade och klimatförändringshärjade platser, Bevia, där hela familjer ofrivilligt står längst bak i ledet i försörjningskedjorna tillhörande fordonsindustrin och batteriindustrin. Men det är inte kobolt det handlar om denna gång, utan en annan dyrgrip för den gröna omställningen – glimmer.
Glimmer används som ett isoleringslager runt batterier till elbilar för att förhindra att det fattar eld, men innan det kommer till det stadiet ska mineralen brytas i Bevia – och här av barn, framgår det av granskningen, och till priset av en krona per kilogram. Det glimmer som bryts på Madagaskar köps enligt granskningen sedan upp av två kinesiska bolag – Pamica och Mica Glory, som listar bland andra Tesla, BMW och Volvo som partners.