Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Stena Recycling
Elektronikproduktion |

Svensk svart massa ska skickas till Tyskland

En ny värdekedja är på gång för återvinning av batterier för den europeiska elbilsmarknaden. Stena Recycling ska producera svart massa i Halmstad som sedan ska skickas till BASF i tyska Schwarzheide.

BASF och Stena Recycling har tecknat ett samarbeta inom återvinning av elbilsbatterier i Europa. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Samarbetet kommer att fokusera på att vidareutveckla produktionsprocesserna för svart massa för att öka återvinningen av metaller som litium, nickel och kobolt samt möjliggöra cirkulära lösningar för den europeiska marknaden för elbilsbatterier.

Samarbetet ter sig på så vis att Stena Recycling kommer att samla in, analysera och förbehandla uttjänta batterier och restprodukter från batteritillverkning. Nästa steg är att producera svart massa vid den egna batteriåtervinningsanläggningen i Halmstad. BASF kommer därefter att förädla den svarta massan vid sin testanläggning i tyska Schwarzheide.

"Elektrifieringen av samhället har bara börjat och vi vill göra batteritillverkningen mer cirkulär. Den gröna omställningen kräver att olika branschaktörer samarbetar med varandra. Genom det här avtalet stärker Stena Recycling sin ställning som en av Europas ledande återvinningspartner för både batteritillverkare och fordonsindustrin," säger Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries på Stena Recycling Group, i pressmeddelandet. 

Innebär samarbetet med BASF nya arbetstillfällen för Stena Recycling, till exempel vid er batteriåtervinningsanläggning i Halmstad?

"Nej, det innebär inga nya arbetstillfällen," säger Åsa Ahlgren Berndtson, kommunikationschef, Stena Recycling Sverige, till Evertiq i en kommentar via mejl. 


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1
Annons
Annons