19 nya design wins för Smart Eye
Svenska Smart Eye inleder 2024 starkt och meddelar att bolaget valts ut för att leverera sin Driver Monitoring System-mjukvara (DMS) till ytterligare 19 bilmodeller.
Smart Eye skriver i ett pressmeddelande att den beräknade intäkten för ordern är så mycker som 200 miljoner kronor, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
Det svenska bolaget kommer att leverera sin teknologi till 19 nya bilmodeller av en befintlig kund, som beskrivs kort som ett stort biltillverkningsföretag. Ordern omfattar flera icke namngivna OEM-varumärken inom en europeisk-amerikansk bilallians, som enligt Smart Eye utgör en av världens största fordonstillverkare.
Ett av dessa OEM-varumärken som inkluderas i ordern köper dessutom Smart Eyes teknik för första gången.
De nya bilmodellerna, inklusive Smart Eyes teknologi, kommer dock inte att gå i produktion förens i slutet av 2026.
– Årsskiftet brukar vara högsäsong för att upphandlingar av DMS att gå i mål. Detta år visar sig inte vara något undantag, med stor framgång för Smart Eye. Vi är glada att återigen utöka vårt samarbete med en befintlig kund. Vi har länge förutspått en ökning av både mängden design wins och deras omfattning, i och med att den europeiska lagstiftning som kräver DMS i alla nya fordon snart träder i kraft. Vi ser nu effekten av den kommande förordningen, och det är tydligt att Smart Eyes position som marknadsledare bara etableras ytterligare, säger säger Martin Krantz, vd och grundare av Smart Eye i pressmeddelande.
Totalt kan Smart Eye skryta med hela 315 design wins från 21 fordonstillverkare. Det sammanlagda värdet – över produktlivscykeln – för nuvarande design wins uppgår till mer än 6,9 miljarder kronor. Det potentiella värdet från ytterligare design wins med alla 21 biltillverkare är enligt bolaget 2,8 miljarder kronor.