Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Ferroamp
Elektronikproduktion |

Ferroamp inleder fälttester av V2G-lösning

Ferroamp har lyckats genomföra dubbelriktad laddning med flera vanliga elbilsmodeller och går nu vidare med fälttester.

Det hela beskrivs som ett viktigt steg mot en ny kostnadseffektiv lösning för V2G (vehicle-to-grid). Lösningen gör det möjligt att använda elbilens batteri för att både bidra till elförsörjningen i huset och stabiliteten i elnätet.

– Ferroamps likströmsnät ger möjlighet att förenkla dubbelriktad laddning och göra elbilen till en integrerad del av fastighetens elsystem. Det gör att elbilen kommer kunna användas för en mängd olika funktioner till exempel stödtjänster eller som back-up vid strömavbrott, säger Björn Jernström CTO och grundare av Ferroamp i ett pressmeddelande.

En nyckelfråga i utvecklingen av V2G är omvandlingen mellan likströmmen i elbilen och växelströmmen i elnätet. Det är en komplex process där hänsyn måste tas till nätkoder, certifieringar och olika typer av krav beroende på hur kapaciteten i elbilens batteri ska användas i elnätet. Om omvandlaren sitter på bilen lägger man till vikt och högre produktionskostnad och lika så om en laddbox utrustas med en omvandlare riskerar det istället att bli en dyr lösning för kunden.

Ferroamp-systemet tillåter att man kan använda en enklare DC/DC-laddare som kopplas till systemets likströmsnät. Omvandlingen sker då i EnergyHub, som är växelriktaren i Ferroamp-systemet och även kan användas till solceller och fastighetsbatterier. Nätkoder och certifieringar mot elnätet är då redan på plats. En annan fördel med DC-laddaren är att man kan gå förbi bilens ombordladdare som annars begränsar hastigheten i laddningen.

I de tester som företaget utfört har elbilar av olika märken använts med goda resultat. Det återstår dock ännu en hel del arbete innan lösningen når marknaden.

– Det viktigaste nu är att biltillverkarna blir tydligare med hur deras bilar får användas för V2G. De behöver också implementera de standardiserade protokollen som finns för V2G på bilar i serieproduktion, säger Björn Jernström.

Lösningen kommer nu att fälttestas inom det utvecklingsprojekt som Ferroamp driver tillsammans med Polestar, CTEK, Chalmers och Göteborg Energi.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons