Annons
Annons
Annons
Annons
© Telenor
Teknik |

Sverige släcker 2G och 3G

Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten i Sverige att fasas ut och allt som är kopplat till dessa nät slutar fungera – något som kommer att påverka många, både privatpersoner och företag.

Det kan handla om allt ifrån larm, kortterminaler och noder i elnät till äldre mobiler och nödtelefoner i hissar, dessa enheter kommer helt enkelt att sluta fungera när näten släcks. Det är alltså hög tid att se över din hårdvara. 

Telenor skriver exempelvis att mobiler och annan utrustning som saknar stöd för 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller då modeller som enbart fungerar med 2G eller 3G kommer att vara obrukbara efter 2025 – och redan nu kan täckningen vara sämre i takt med att 3G fasas ut.

3G-nätet släcks just nu och mer än halva Telenors nät är redan släckt. Bolaget skriver vidare att de kommer att fasa ut 3G där det finns annan bra uppkoppling så att påverkan blir så liten som möjligt, dock så finns det platser där det bli sämre täckning under en period.

Konsumentverket: Företag säljer varor som snart slutar fungera

En intressant aspekt i det hela är att trots att flertalet produkter kommer att sluta fungera, eller tappar viktiga funktioner, när 2G- och 3G-näten stängs ner så säljs varorna fortfarande i butiker och på nätet. Det är något som Konsumentverket kan visa upp i en ny undersökning.

Myndighetens tittade på 36 olika företag i granskningen. Av dessa säljer 17 fortfarande varor som snart slutar fungera, utan att informera potentiella kunder om detta.

Bland produkterna som berörs finns bland annat mobiltelefoner av modeller som särskilt riktar sig till äldre personer. Andra varor är bland annat antenner, GPS-spårare och smartklockor.

– Det är illa att företagen marknadsför produkter som snart slutar fungera utan att tala om det. De måste vara tydliga med informationen om hur varorna påverkas när 2G- och 3G-näten nu försvinner. Konsumenten ska ha en ärlig chans att välja om man vill köpa varan utifrån relevanta fakta, säger Mikaela Källman, jurist på Konsumentverket i ett pressmeddelande.

De stora telekombolagen är dock tydliga med information om hur förändringen i näten påverkar produkterna, men det är sämre inom detaljhandel som till exempel säljer mobiler, hemelektronik samt sport- och fritidsprodukter.

Konsumentverkets bedömning är att företagen bryter mot distansavtalslagen och marknadsföringslagen när de inte klart och tydligt berättar att vissa varor snart slutar fungera helt eller tappar viktiga funktioner. Konsumentköplagen kan dock ge konsumenter rätt att häva köpet mot bakgrund av bristande information.

Granskningen skickas nu till berörda företag och branschorganisationer.

–Vi förutsätter att företagen kommer att rätta sig frivilligt när de nu får ta del av vår granskning. Myndigheten följer upp granskningen och öppnar tillsynsärenden mot de företag som inte rättat sig, säger Mikaela Källman.


Annons
Visa fler nyheter
© 2024 Evertiq AB 2024-11-20 12:51 V23.2.3-2