NCAB: svag, men tydlig ökning i orderingången
Efter flera kvartal av nedgångar till följd av en försvagad konjunktur och lagerjusteringar hos flera kunder, rapporterar NCAB en svag, men ändå märkbar ökning i orderingången under det första kvartalet.
NCABs nettoomsättningen minskade med 17 procent till 950,6 miljoner kronor under årets första kvartal, jämfört 1,14 miljarder under samma period i fjol. Den svenska mönsterkortsleverantören säger att jämfört med föregående år är omsättningen påverkad av lägre priser och fortsatta lageranpassningar hos kunder.
Orderingången under kvartalet minskade med 6 procent till 970 miljoner kronor, jämfört med 1,03 miljarder kronor. EBITA uppgick till 142,6 miljoner kronor, ner från 183,7 miljoner kronor under samma period förra året. Resultat efter skatt för årets första kvartal landade till slut på 89,8 miljoner kronor, en tydlig nedgång från 125 miljoner kronor.
– Vi har under det första kvartalet sett en svag, men dock tydlig ökning i orderingången efter de senaste två kvartalens plana utveckling, vilka i sin tur följde på flera kvartals nedgångar kopplade till en försvagad konjunktur och lagerjusteringar i flera kundled. Alla segment förutom East visade positiva trender, där North America ökat sekventiellt de senaste fyra kvartalen, medan Europe och Nordic vänt upp från ett svagt fjärde kvartal 2023. Den tyska marknaden är fortfarande svag och vi ser ännu inte vändningen i Kina, säger vd och koncernchef Peter Kruk i ett pressmeddelande.
Peter Kruk fortsätter och säger att några områden har uppvisat särskild styrka under kvartalet. Inom Aerospace har NCAB vunnit nya kunder och affärer i flera marknader. Defence ska också ha utvecklats väl och bolaget arbetar på att expandera sin starka bas i Norden till fler länder i Europa och Nordamerika.
– Inom Automotive ser vi en stark utveckling av vår försäljning mot tunga fordon även kopplat till vår närvaro med nya högteknologiska produkter som intelligenta kameralösningar som ersätter traditionella backspeglar. Vi har också märkt att lagerjusteringarna hos våra kunder och deras kunder närmar sig slutet och kunder som inte lagt beställningar på ett antal kvartal nu kommit tillbaka, säger Peter Kruk.
Han säger att bolaget kan se en högre aktivitet hos många kunder och antalet vunna nya artiklar har ökat med 20 procent jämfört med för ett år sedan. Dock så räknar man inte med någon snabb rekyl i marknaden utan en gradvis förbättring. Givet en fortsatt allmän förbättring av den globala ekonomin menar Peter Kruk att det finns förutsättningar for ett starkare andra halvår.