J2 Sourcing köper AAAAA Nordic
Malmödistributören J2 Sourcing befinner sig i en ny expansiv fas där man förvärvar AAAAA Nordic AB (5A) i Vellinge.
Satsningen beskrivs som ett första steg i uppbyggnaden av en helt ny affärsenhet för J2 gruppen – där företaget vill erbjuda ett utökat urval av leverantörer och därmed minska kostnaderna och korta ledtiderna för tillverkningsindustrin och kontraktstillverkare inom Europa.
Marknaden genomgår just nu en förändring, något som kan härledas till de stora störningarna i leveranskedjorna under och efter pandemin. Som en konsekvens av störningarna har många tillverkare letat efter alternativ närmare Europa. Detta beskriv som bakgrunden till varför J2 Sourcing vill bygga upp den nya affärsenheten.
Så sent som 2023 fattade styrelsen i Malmöbolaget beslutet att bygga den nya enheten där affärsidén bygger på att framförallt representera asiatiska tillverkare inom elektronikkomponenter i Europa, med lager på plats i Sverige.
5A historia som leverantör och distributör av elektronikkomponenter sträcker tog sin början redan 1997. Och nu förvärvas bolaget av J2 Sourcing – där 5A kommer att utgöra plattformen i det nya erbjudandet.
Med den nya affärsenheten siktar J2 Sourcing på att sänka tillverkningskostnaderna för den europeiska tillverkningsindustrin – inklusive kontraktstillverkare – genom att erbjuda ett större urval av leverantörer till motsvarande kvalitetsnivå.
– Vi ser en tydlig lucka på marknaden där vi avser att fylla behovet med ett starkt och attraktivt erbjudande med stor tillväxtpotential, säger Johan Andersson, styrelseordförande i J2 i pressmeddelandet.
I pressmeddelandet framgår det att hela verksamheten, inklusive personal, kunder och leverantörskontrakt ingår i överlåtelsen. J2 skriver vidare att planen är att vidareutveckla organisationen. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.
I samband med förvärvet kommer nuvarande vd i pension och J2 tillsätter Mathias Bergman som ny vd. Målsättning är att den nya satsningen inom fem år ska omsätta 1 miljard kronor.
– Min erfarenhet från kundsidan, är att det finns stora utmaningar för tillverkare i Europa att hitta rätt bland leverantörer i Asien, säger Mathias Bergman, tillträdande vd, i pressmeddelandet.