En helt elektrisk försörjningskedja
ABB, DHL och Scania har tillsammans implementerat en elektrisk transportkedja mellan ABB:s frekvensomriktarfabrik i Pitäjänmäki, Helsingfors, och DHL:s lager i Vanda, Finland.
DHL ansvarar för logistikkedjan mellan lager och produktion och tillhandahåller transporter non-stop med fyra elektriska lastbilar från Scania.
Från söndag kväll till fredag kväll går det fler än 80 avgångar per dag mellan lager och produktion. Elfordonen laddas under både lastning och lossning med ABB:s snabbladdningsutrustning i båda ändarna av kedjan.
ABB har åtagit sig att ha nettonollutsläpp senast 2050 och enligt företagen kommer elektrifieringen av transporterna mellan lager och produktion att minska koldioxidutsläppen med cirka 200 000 kg årligen; jämfört med om en liknande implementering gjorts med dieselbilar.
"ABB-koncernens mål är att nå nettonollutsläpp år 2050. Att implementera en helt elektrisk transportkedja med våra logistikpartner är ett exempel på ABB Drives åtgärder för att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser", säger Peter Lindgren, platschef för ABB Oy Drives Finland i ett pressmeddelande.
DHL sköter ABB:s transporter med fyra 3-axlade Scania 25P helelektriska lastbilar. Lastbilarna är utrustade med nio batterier och deras laddning sker med ABB:s installerade snabbladdningsutrustning.
"I den här omfattningen har helelektriska lastbilar aldrig tidigare använts i Finland för en transportkedja. Scania-lastbilarna kör mellan produktion och lager nästan dygnet runt, och vi är glada över att vara en del av detta projekt," säger Michael Mannfors, produktchef för eMobility på Scania Finland.