Nokalux växer, behöver ny fabrik för att hålla tempo
Den går bra för den värmländska belysningstillverkaren, så pass bra att man planerar att bygga en helt ny fabrik.
Nokalux i Töcksfors i västra Värmland utvecklar och producerar belysningsarmaturer för den professionella marknaden i Norden. Här har man kontroll över hela produktionskedjan. Receptet har visat sig framgångsrikt, så pass att man behöver större lokaler.
– Planen är att bygga en cirka 7 000 kvadratmeter stor fabrik, vilket är en satsning på 80-100 miljoner kronor. Vi räknar med att börja bygga framåt sommaren under nästa år och att de nya lokalerna ska stå klara ett år senare, säger vd Magnus Jonsson till NWT.
Redan för några år sedan hade tillverkaren vuxit ur sin ena fabrik. Lösningen då var att köpa upp grannfastigheten där Samhall tidigare tillverkat element. Nu räcker dock inte dessa fabrikslokaler till längre.
Magnus Jonsson berättar för NWT att på bara fyra år har bolaget ökar antalet anställda med 20 personer till dagens 90 anställda och omsättningen har gått från cirka 200 miljoner kronor till att snart passera 300 miljoner kronor.
Men 300 miljoner kronor i årsomsättning är ingen slutdestination, bolaget tar hela tiden marknadsandelar och målet är att öka omsättningen rejält. Man siktar på hela 430 miljoner kronor år 2027.
En helt ny fabrik och höga omsättningsmål betyder självklart nya arbetstillfällen, men enligt vd:n är det ännu inte helt klart hur måna nya jobb det blir, inte heller var den nya fabriken kommer att byggas.
Något som dock är klart är att för att nå omsättningsmålen behöver man utöka försäljningsområdet, och bolaget har våra grannländer i siktet.
Hemmamarknaden står i dagsläget för 95 procent av omsättningen, förklarar Magnus Jonsson för NWT. Men planen är att exporten till Norge och Danmark ska öka och därför har man öppnat kontor Köpenhamn. Nokalux har redan tidigare ett kontor i Asker utanför Oslo.
– Vi tror att vårt koncept kommer att fungera i våra grannländer och med vår fabriks närhet till Norge känns det nästan som att Norge är vår hemmamarknad, säger vd:n till tidningen.