Svag konjunktur sätter prägel på Hanzas rapport
Kontraktstillverkaren Hanza uppger i sin rapport för andra kvartalet att verksamheten fortsatt präglas av lågkonjunkturen – men att nyförsäljningen ändå är god.
Nettoomsättningen för Hanza ökade med 14 procent under andra kvartalet till 1 221 miljoner kronor. Justerat för förvärv och valuta minskade den dock med 8 procent. Rörelseresultatet under perioden minskade till 50 miljoner kronor, att jämföra med 92 miljoner kronor motsvarande period förra året.
Hanzas vd Erik Stenfors säger i rapporten:
”Den svaga konjunkturen fortsatte att påverka våra kunders volymer negativt, vilket också påverkade Hanzas omsättning. Denna utveckling var dock förväntad och vi har vidtagit flera åtgärder för att säkerställa en framtida positiv utveckling”.
Erik Stenfors fortsätter:
”I juni slutfördes vårt integrations- och effektiviseringsprogram som påbörjades i mars. Genom en snabb och framgångsrik integration av Orbit One samt samordning av administrativa funktioner och tillverkningsteknologier har vi uppnått ytterligare kostnadsbesparingar. En återhämtning av rörelsemarginalen påbörjades i slutet av kvartalet och vi förväntar oss full effekt vid årets slut”.
Stenfors säger vidare att bolaget ser en mycket god nyförsäljning, väl fördelad över olika kundsegment och geografiska områden.
”Ett exempel på en ny kund med stor potential är Munters, och vi har även vunnit vår hittills största enskilda affär – en order på 134 miljoner kronor från en ledande global aktör inom försvarsindustrin”.