Kina testar flygtaxi och fraktdrönare
Kina testflyger fraktdrönare och siktar på obemannad drönartaxi, skriver Reuters.
Under helgen testflögs Kinas hittills största frakt-drönare, samtidigt som en helikoptertaxi korsade en 100 kilometer lång rutt till Shanghai som snart ska invigas officiellt. Flygningarna ses som milstolpar inom low-altitude-ekonomin, ett växande område inom den kinesiska infrastrukturen.
Den två-motoriga fraktdrönaren som testflögs under helgen ska ha haft en kapacitet på 2 ton, och utvecklades av statligt ägda Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Co. Kinesiska statsmedia rapporterade att invigningsflygningen varade i cirka 20 minuter.
Kina är idag världsledande inom drönartillverkning, och landet ökar kontinuerligt storleken på drönarnas last. Samtidigt har landets transportföretag långt gångna planer för både bemannad och obemannad flygtaxi. Den kinesiska regeringen har också lättat på regelverken för luftfart, och subventionerat företag i syfte att gynna low-altitude-ekonomin.
Med sitt vingspann på 16,1 meter är den Tengden-byggda drönaren snäppet större än världens mest populära lättflygplan Cessna 172.
Aviation Industry Corp of China (AVIC) väntar sig att industrin uppnår ett värde på 279 miljarder dollar vid 2030 – en fyrfaldig ökning från 2023.
Kinas första testflygning av en fraktdrönare ägde rum i juni, då det rörde sig om ett fordon tillverkat av AVIC.