Göteborgs tech-kluster stärker fordonsindustrin
Med en växande tech-sektor och betydande investeringar i elektrifiering har Göteborg blivit ett svenskt centrum för innovation inom fordonsindustrin. Här möts traditionella aktörer och nya spelare för att forma framtidens mobilitet.
Göteborgsregionen är som bekant en av de mest aktiva regionerna i landet när det kommer till leverantörer av elektronikproduktion, komponenter, mönsterkort och övrig utrustning – vilket gör det självklart för Evertiq att hålla ett Expo i staden den 19 september. Regionen kanske vanligast kopplas ihop med fordonsindustrin och dess angränsande industrier med Volvo som den stora fanbärare. Men fordonsindustrin ser inte ut som förr – idag utgör elektroniken i dag 40 procent av en bils totala kostnad, jämfört med 18 procent för lite över 20 år sedan. Och mer kommer det att bli i och med den pågående elektrifieringen, enligt en analys från Deloitte.
Fordonsindustrin omfattar också många branscher och påverkar fler och fler personer. Enligt uppgifter från Business Region Göteborg sysselsätter stadens fordon och mobilitetsindustri hela 51 000 personer.
Fordonsindustrin är inte längre enbart en tillverkningssektor, mobilitet är i dag en avancerad tjänstesektor. Och mjukvara och uppkoppling är centrala delar inom all mobilitet. Detta har också lett till att Göteborgs tech-kluster växer i snabb takt. Mikromobilitet beskrivs som en växande sektor i regionen med 122 företag idag och cirka 5 600 anställda.
Flera stora företagsnamn har alla valt Göteborg som sin bas, företag som Polestar, Novo Energy, Einride, Zenseact, WirelessCar och Smart Eye. Men även globala techbolag som Nvidia och Luminar har etablerat sig i Göteborg. Telia använder dessutom Göteborg som testarena för 5G. Göteborgs betydelse för den fortsatta utvecklingen av den svenska fordons- och mobilitetssektorn kan inte förnekas.
Just nu pågår det dessutom två jätteprojekt kopplade till elektrifieringen av fordonsindustrin.
Två gigafabriker byggs i regionen.
I Torslanda byggs regionens första gigafabrik med kapacitet att förse en halv miljon personbilar med batteri varje år. Det är Volvo Cars och Northvolt samägda bolag Novo Energy som står bakom projektet. När det hela står klart kommer Novo Energy utveckla och leverera nya batterier specialanpassade för Volvo och Polestar.
Ungefär 17 mil utanför Göteborg, i Mariestad, bygger Volvokoncernen en egen gigafabrik för tillverkning av 300 000 ton batterier årligen till tunga fordon. Utvecklingsverksamheten för båda fabrikerna sker i Göteborg.
Tydligt är att dagens fordonsindustri är starkt beroende av elektronikindustrin. Under Evertiq Expo i Göteborg den 19 september kommer flertalet företag med kopplingar till fordonsindustrin finnas på plats – utställare, besökare och talare. På scenen kommer Göteborgsbaserade WireFlow att prata om de olika affärsmöjligheterna och utmaningarna som finns inom återvinning och återanvändning av elbilsbatterier. Senare under dagen kommer STMicroelectronics att utforska utvecklingen av kiselkarbid (SiC) inom elektrifieringen, med fokus på teknikens inverkan på utvecklingen av elbilsmarknaden, drivlinans effektivitet samt nya fordonstillämpningar.