Smart Eye trappar upp versamheten
I den senaste kvartalsrapporten från Smart Eye framgår att bruttovinsten uppgick till 81,0 miljoner kronor, en ökning med 31 procent. EBITDA landade dock på -23,2 miljoner kronor.
Efter kvartalets utgång upplevde företaget en stark orderingång, med bland annat en 700 miljoners affär med Volvo Cars, Audi, Porsche, GM och en ny europeisk OEM, för 35 bilmodeller genom en global Tier 1-leverantör.
”Efterfrågan på DMS och Interior Sensing växer kraftigt. Sedan början av året har vi blivit överrösta med kundförfrågningar för våra DMS- och Interior Sensing-produkter. Vi har precis börjat se resultat av den här intensiva säljaktiviteten,” säger Smart Eyes vd Martin Kranz.
Bruttomarginalen var 90 procent, och rörelseresultatet landade på -64,2 miljoner kronor. EBITDA var i sin tur -23,2 miljoner kronor. Enligt Martin Kranz närmar sig Smart Eyes slutfasen av flera stora produktionsprogram, vilket innebär att man i högre grad kommer att övergå från projektbaserade intäkter till licensintäkter.
”Det här är naturligtvis positivt för vår totala inkomsttillväxt. Men det betyder också att vi kan komma att se en tillfällig minskning av tekniska intäkter, innan intäkterna från produktionslicenserna ökat till fullo.”
Sista juni uppgick företagets likvida medel i 110,1 miljoner kronor, och bruttomarginalen var till 90 procent. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva och iMotions var -29,2 miljoner kronor.