Elbilar erövrar marknaden
Enligt EEA var 23,6 procent av nyregistrerade bilar eldrivna 2023, och från och med 2035 vill EU att alla nya bilar är utsläppsfria.
Just nu befinner sig bilindustrin i en historisk brytpunkt. I takt med att elbilarnas egenskaper förbättras framstår förbränningsmotorn som ett alltmer ofördelaktigt alternativ. Trots att ingenjörer under mer än ett sekel arbetat med att optimera bensin- och dieselbilar kvarstår skadliga avgaser, motorbuller och en energiförbrukning med högt spillflöde.
Elmotorn är däremot mekaniskt enkel och effektiv, och batteriernas ökade kapacitet gör att räckviddsklyftan mot förbränningsmotorerna – med deras energitäta bränsle – minskar. Men debatten har genom åren gått het, och frågor har lyfts angående batteritillverkningens klimatavtryck. Idag menar en majoritet av forskare att elbilar är det klart miljövänligaste alternativet, även när batteritillverkningen beaktas, men branschen står dock inför flera utmaningar beträffande produktionens hållbarhet.
Gröna milstolpar
Utöver sin omfattande bilindustri har Europa i dag även världens tredje största fordonsmarknad. I rapporter från The European Environment Agency (EEA) framgår en stadig ökning av elbilar i Europa. Preliminära siffror från 2023 visar att elbilar utgjorde 23,6 procent av alla nyregistrerade bilar under året.
Marknaden har talat, och den europeiska bilindustrin rör sig i ett rasande tempo mot elektrifiering. Med Tesla och Volkswagen i bräschen tävlar biltillverkare om ambitiösa gröna milstolpar, och den europeiska allmänheten tycks omfamna utvecklingen mot hållbara fordon.
Höga insatser
Personbilsindustrin spelar en betydande roll i Europas ekonomi, och EU vill att alla nya bilar som säljs i Europa är utsläppsfria från och med 2035. Mycket står på spel när en hel bransch ska ställa om sina tillverkningsprocesser, men bland de största biltillverkarna har de första trevande elbilsförsöken utvecklats till en global elektrifierings-kapprustning.
Flera biltillverkare siktar på att helt ha övergått till elbilar 2030, och bland företagen med de mest ambitiösa målen finns bland annat Volvo Cars och Volkswagen. Om allt går som planerat ska hälften av Volvos totala försäljning vara eldriven 2025, med en total utfasning av bensinbilar vid 2030. Volkswagen siktar i sin tur på att ha en helt och hållet eldriven produktion 2033.
Bästsäljande elbilsmodeller in Europa (Februari 2024) | |||
Rank | Modell | Februari | % |
1 | Tesla Model Y | 19,946 | 9.8% |
2 | Tesla Model 3 | 8,120 | 4.0% |
3 | Peugeot e-208 | 5,319 | 2.6% |
4 | Volvo XC40 (BEV+PHEV) | 5,034 | 2.5% |
5 | MG4 | 4,990 | 2.5% |
6 | Skoda Enyaq | 4,270 | 2.1% |
7 | Volvo XC60 PHEV | 4,251 | 2.1% |
8 | Audi Q4 e-Tron | 3,914 | 1.9% |
9 | Volvo EX30 | 3,675 | 1.8% |
10 | BMW i4 | 3,638 | 1.8% |
Källa: European Alternative Fuels Observatory based on ev-volumes |
Möt oss på Evertiq Expo Göteborg
19 september kommer Evertiq Expo till Göteborg – navet i den svenska bilindustrin.
Staden är inte bara hemvisten för företag såsom Volvo Cars och Polestar, utan också för andra nyckelspelare såsom Novo Energy, Einride, Zenseact, WirelessCar, och Smart Eye.
Under dagen kommer Tesla att visa upp några av sina bilmodeller, och både deltagare och besökare kan få chansen att åka ut på en provtur.